Dzienne oświetlenie LED pytania i odpowiedzi

3 7 163

Od ostatniego wpisu w tym dziale minęło trochę czasu a asortyment znacznie się poszerzył. Przybyło też pytań i wątpliwości związanych ze stosowaniem świateł LED do jazdy dziennej. W tym wpisie postaram się trochę usystematyzować wiedzę i odpowiedzieć na parę pytań.

Jak wiadomo, przepis umożliwiający stosowanie świateł do jazdy dziennej nie jest nowy. Sam pamiętam jak stosowało się je zimową porą w maluszkach, których układ elektrycy złożony często jeszcze z prądnicy zamiast alternatora nie radził sobie z wydajnością prądową. Wtedy światła dzienne miały wbudowane zwykłe żarówki, tyle że znacznie mniejszej mocy, co pozwalało zaoszczędzić parę Amperów, a to z kolei umożliwiało lepsze doładowanie akumulatora. Jednak prawdziwy bum na światła do jazdy dziennej, ma miejsce od niedawna i związany jest z wprowadzeniem w 2007r. przepisu o obowiązkowej jeździe na światłach przez cały rok. Dodatkowo popularności takim lampom sprzyja technologia i rozwój oświetlenia LED-owego. Dziś montując światła dzienne LED, chyba mało kto myśli o oszczędzaniu prądu, a prędzej o oszczędności lamp ksenonowych, wygodzie, bezpieczeństwie i nadaniu nowoczesnego wyglądu swojemu autku.

Przy podejmowaniu decyzji o wyborze i zakupie lamp do jazdy dziennej, często nasuwają się następujące pytania: czy instalacja jest prosta i czy sam sobie z nią poradzę? Tak, instalacja jest stosunkowo prosta i posiadając przeciętne umiejętności manualne można sobie samemu poradzić z montażem. Tym bardziej, że fakt instalacji takiego oświetlenia nie musi być potwierdzony żadnym wpisem w dowodzie rejestracyjnym, ani dokumentem wystawionym przez montera, czy diagnostę. Jak duża ingerencja jest w układ elektryczny? Podłączenie świateł dziennych od strony elektrycznej jest bardzo proste i sprowadza się – w zależności od modelu – do podłączenia ok. 3 kabli:

  • masa, czyli minus całego układu, najczęściej metalowa część pojazdu
  • plus po stacyjce, czyli plus, który pojawi się w momencie włączenia stacyjki i zaniknie po jej wyłączeniu
  • plus ze świateł mijania, czyli plus, który pojawi się w momencie włączenia świateł mijania i zaniknie po ich wyłączeniu.

Takie podłączenie zapewnia zgodność z przepisami, które mówią, że światła dzienne w pojazdach zarejestrowanych po 2010 r. muszą świecić same bez świateł pozycyjnych i powinny włączać się automatycznie wraz z przekręceniem kluczyka. W samochodach zarejestrowanych do końca 2009 roku, dopuszcza się podłączenie, w którym światła dzienne świecą się razem z tylnymi światłami pozycyjnymi. Czasem zdarza się, że lampy dzienne mają tylko dwa kable zasilające i nie ma trzeciego wyłączającego je, gdy włączamy światła mijania. W takim przypadku można zastosować zwykły przekaźnik, który odetnie zasilanie zgodnie ze schematem poniżej.

schemat montażu przekaźnika odcinającego zasilanie w światłach do jazdy dziennej, które posiadają tylko dwa przewody

Jak wygląda montaż mechaniczny? Tu, w zależności od pojazdu i rodzaju lamp, montaż może wyglądać różnie, ale zawsze powinien spełniać następujące kryteria: światła muszą być dwa, symetrycznie umieszczone względem podłużnej płaszczyzny auta, nie dalej niż 40 cm od bocznego obrysu samochodu. Co również ważne, wzajemna odległość między nimi musi wynosić co najmniej 60cm (gdy auto jest węższe od 1,3m, odległość można zmniejszyć do 40cm). Wysokość montażu musi zawierać się w przedziale od 25cm do 150cm nad jezdnią. Często więc użytkownicy decydują się na montaż w miejscu lamp przeciwmgłowych.

pozycja świateł do jazdy dziennej - wg przepisów

Czy światła muszą mieć homologację i jakie powinny spełniać kryteria? Tak, lampy do jazdy dziennej bezwzględnie muszą posiadać homologację i oznaczenie RL Bardzo ważne jest, aby na obudowie lamp dziennych, umieszczone było oznaczenie homologacji europejskiej składające się z literki E i cyfrowego kodu wskazującego na kraj wydania homologacji.
E1 – Niemcy
E2 – Francja
E3 – Włochy
E4 – Holandia
E5 – Szwecja
E6 – Belgia
E7 – Węgry
E8 – Czechy
E9 – Hiszpania
E10 – Serbia i Czarnogóra
E11 – Wielka Brytania
E12 – Austria
E13 – Luksemburg
E14 – Szwajcaria
E16 – Norwegia
E17 – Finlandia
E18 – Dania
E19 – Rumunia
E20 – Polska
E21 – Portugalia
E23 – Grecja
E24 – Irlandia
Niezwykle ważne jest również oznaczenie RL wskazujące, że są to właśnie światła do jazdy dziennej. Nie ma żadnych przepisów, które nakazywałyby wożenie ze sobą jakichkolwiek dokumentów potwierdzających homologację. Pamiętaj, że takie światła do jazdy dziennej to Twoje bezpieczeństwo i ważne jest, aby mimo stosownych homologacji i oznaczeń, emitowały również dostatecznie dużo światła. Unikałbym takich, które mają kilka marnych diodek i w dzień będą ledwo widoczne. Naraża to nas na częste kontrole i nieustanne miganie kierowców z naprzeciwka upominające o włączenie świateł. Dobrej klasy światła dzienne LED to bezpieczeństwo i wygoda. Prawidłowo zamontowane nie będą wymagały, aby pamiętać o ich włączeniu i wyłączeniu. Mogą też przyczynić się do oszczędności, choć może nie tak spektakularnych, jak niektórzy sprzedawcy sugerują.

Paweł Ślubowski

Odpowiedz na 1 |
Anuluj odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

  1. Tomek mówi

    Jak się mają do przepisów światła do jazdy dziennej wyposażone w dodatkową funkcję świateł postojowych gdy włączone są światła mijania? Niektóre z nich posiadają taką funkcję np. HDN JS09308, czy muszą posiadać dodatkowe oznaczenie na kloszu jak typowe światła postojowe – A, zaraz przy oznaczeniu RL? Czy można w naszym kraju mieć podłączoną funkcję postojówek w tych światłach przy włączonych światłach mijania?

    1. Paweł Ślubowski mówi

      Tak. Polskie przepisy dopuszczają aby światła dzienne przygasały i świeciły jako postojowe. Zresztą mam takie rozwiązanie, oryginalnie w Audi. Dzienne świecą pełną mocą a te same światło, tylko ciemniejsze pracuje też jako postojowe.
      Na dokładanych lampach dziennych HID modele 501 / 507 / 510 występuje oznaczenie RL + A co oznacza dopuszczenie jako dzienne i postojowe.
      http://www.sklep.hadron.pl/product-pl-3346-Swiatla-Dzienne-LED-HID-507HP.html

  2. Grzes mówi

    Lampy nie mogą wystawać poza boczny obrys pojazdu lub być zamontowane dalej niż 40 cm od niego.
    Czy te 40 cm. mierzy się do krawędzi zewnętrznej lampy czy do wewnętrznej (czy cała lampa musi mieścić się w tych 40 cm?) A co w przypadku lamp składających się np. z 5 oczek?(jak zestaw Einparts 402O)

W celu zapewnienia optymalnego funkcjonowania witryny, strona używa plików Cookies OK Czytaj więcej