eHandel na nowo, czyli nowa ustawa o prawach konsumenta

0 1 002

W ostatnim numerze tygodnika Motor Nr 03/2015 mieliśmy okazję krótko skomentować wprowadzenie nowej ustawy o prawach konsumenta. Mówiąc wprost – wreszcie stało się: robienie zakupów przez Internet będzie prostsze, a przepisy normujące zasady eHandlu jaśniejsze i bardziej jednoznaczne. Unia Europejska już dawno temu zapowiedziała, że ureguluje i ujednolici na całym swym obszarze przepisy dot. eCommerce. Dyrektywa 2011/83/UE niejako wymusiła na wszystkich krajach członkowskich dostosowanie swojego prawodawstwa do wspólnotowych standardów. W naszym kraju nowe przepisy miały wejść w życie w czerwcu 2014. Oczywiście naszych włodarzy ten temat nieco przerósł i nie zdążyli 😉 na czerwiec, zatem przepisy weszły w życie 25 grudnia 2014 (w samym środku zakupowego szaleństwa – dacie wiarę?). Nowa ustawa o prawach konsumenta jest zupełnie nowa i zastąpi dwie inne, które będą uchylone:
– ustawę z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej,
– ustawę z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.
Dodatkowo szykuje się kilka zmian w samym kodeksie cywilnym. A poniżej zebraliśmy garść najważniejszych kwestii, które mogą zainteresować Was – konsumentów.

eHandel na nowo, czyli nowa ustawa o prawach konsumenta

Odstąpienie od umowy
Poszerzony zostanie katalog sytuacji, w których odstąpienie od umowy zawartej na odległość bez podania przyczyny będzie niemożliwe. Dodane zostaną m.in. zapisy dot. alkoholu, czy usług cyfrowych. Zgodnie z ustawą, zwrot filmu VOD (Video-On-Demand) nie będzie już możliwe.
Wydłużony zostanie też termin na odstąpienie od umowy: z dotychczasowych 10 dni, do 14 dni.

Niezgodność towaru z umową
Często mylona z rękojmią lub gwarancją producenta sprawiała sporo problemów pojęciowych i interpretacyjnych. Teraz będzie obowiązywać rękojmia, która dotyczyć będzie tak sprzedawców, jak i konsumentów, którym nieco zwiększono uprawnienia.

Informacje podczas zakupów
Nowa ustawa, a konkretnie art. 12 nakłada na sprzedawcy obowiązek dokładnego informowania kupującego o pewnych aspektach, jak choćby:
– ograniczenia w zakresie dostawy,
– wskazanie na początku drogi zakupowej wszelkich możliwych metod płatności,
– pouczenia dot. przysługujących praw i obowiązków,
– info o tym, że zamówienie wiąże się z obowiązkiem zapłaty,
– potwierdzenie zawarcia umowy wraz ze wszystkimi wspomnianymi instrukcjami.

Płatność za przesyłkę przy zwrocie towaru
Do niedawna firmy boksowały się ze swoimi klientami, kto ma zapłacić za przesyłkę przy zwrotach, reklamacjach, czy odstąpieniu od umowy. Regulacje prawne były niejasne i dochodziło do zatargów. Teraz będzie sprecyzowane, na kim spoczywają opłaty i w jakich wysokościach.

Pytanie, jak my w Hadronie radzimy sobie z nowym prawodawstwem. Odpowiedź może Was zaskoczyć,, bo z naszym sklepem jesteśmy lata świetlne do przodu 🙂 Żeby nie być gołosłownymi:
– u nas masz nie 7, 10, czy 14 dni na odstąpienie od umowy ALE AŻ 30 DNI!
– u nas nie ma mowy o problemach ze zwrotem, reklamacją, czy odstąpieniem od umowy. Oferujemy dobrej jakości akcesoria, sami je testujemy i ich używamy, więc wiemy „czym pachną”. Jednak jeśli klient ma na produkt focha, pogniewał się na nas, bo nie odwdzięczyliśmy uśmiechu 😉 – nikomu nie rzucamy kłód pod nogi
– informacje dot. tak produktów, jak i sposobu ich zamawiania były i są na naszych stronach obecne. Dbamy, aby zapisy były zrozumiałe i nie wprowadzały nikogo w błąd. Niczego nie zatajamy i nie oszukujemy. Mamy tylko nadzieję, że spisujemy się na tym polu dobrze.

Ustawa o prawach konsumenta

Pozostaje nam dostosować się do wymogów unijnych i umieścić kolejne porcje informacji zakupowych. Uważamy jednak, że w niektórych przypadkach będzie to po prostu przerost formy nad treścią i następne adnotacje, gwiazdki, nawiasy, odnośniki zaburzą harmonię stron internetowych wprowadzając kontentowy misz-masz – mało atrakcyjny i niezachęcający do pobytu na takiej stronie. Cóż, musieliśmy przyzwyczaić się do „cookies’ów”, przyzwyczaimy się i do tego. Wierzymy, że nowe regulacje nie wpłyną aż tak drastycznie na ogólny design i postrzeganie naszych stron, i że nie ucierpią na tym dobre relacje Hadron-Wy wypracowane przez niemal 20 lat współpracy.

Zainteresowanych samą ustawą i szczegółowymi zapisami w niej zawartymi, odsyłamy do źródła: ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, a miłośników szeroko pojętej motoryzacji zachęcamy do lektury magazynu Motor.

 

Wasze Komentarze

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

W celu zapewnienia optymalnego funkcjonowania witryny, strona używa plików Cookies OK Czytaj więcej