Jak wybrać radio do samochodu?

1DIN czy 2DIN
Najpierw musisz się zorientować czy potrzebujesz radia 1 DIN czy 2 DIN. Co to za różnica? Najkrócej ujmując chodzi o wielkość:

1 DIN to niemiecka nazwa normy określającej rozmiar wnęki (międzynarodowa norma ISO 7736). W liczbach rozmiar ten wynosi 180×50 mm.

Na marginesie takie słowa jak „wihajster” czy „dynks” też pochodzą z języka niemieckiego (wihajster od pytania „Wie heiβt er?” – „Jak on się nazywa”, dynks od „das Ding” – „rzecz”).

2 DIN to rozmiar 180×100 mm (czyli podwójny DIN).
Zatem najprościej rozpoznać to jak na zdjęciu poniżej. Radio GMS 6323 to rozmiar 2 DIN, radio Pioneer SPH-10BT to rozmiar 1 DIN.

Samochód z miejscem na radio 1 DIN i 2 DIN
Tu mamy pierwszy problem, ponieważ podstawowym standardem jest 1 DIN (co wielu może zdziwić). Niemniej producenci zostawiają w samochodach miejsce na montaż radia, więc można zamontować radio 2DIN stosując odpowiednią ramkę montażową. Można też zamontować radio 1 DIN w miejsce fabrycznego radia stosując ramkę z kieszenią (jak np. w Oplu Agila, Oplu Corsa, Oplu Omega).

Radio większe będzie dobrze wyglądało np. w takich autach jak Audi A6 C5 czy Subaru Forester. Radio mniejsze w takich samochodach jak np. Opel Vectra, BMW E46 czy Renault Megane Scenic (chociaż o gustach się nie dyskutuje i przy odrobinie wiedzy oraz środków da się zamontować wymarzone radio w niemal każde miejsce).

Stylistyka – estetyka
Było już po niemiecku, to będzie po łacinie: de gustibus non est disputandum (o gustach się nie dyskutuje). Jeśli dbasz o to, żeby Twoje auto zachowało jednolity charakter wnętrza, warto zainteresować się takim radiem 1DIN, które daje możliwość podświetlenia na interesujący nas kolor. Standardowo masz kilka kolorów podstawowych, w radiach z nieco wyższej półki masz możliwość szerokiego doboru kolorów.

Po co Ci radio w samochodzie?
Właściwie od tego pytania powinniśmy zacząć, ale uznałem za oczywiste iż radio służy do odtwarzania muzyki + ma dodatkowe bajery jak nawigacja, możliwość przeglądania internetu czy zyskanie ekranu dla kamery cofania (jeśli masz fabryczne radio jak np. MFD III w Volkswagenie czy RNS-E w Audi to też da się to zrobić). Tak czy inaczej jeśli funkcjonalność jest dla Ciebie najważniejsza to zdefiniuj czego potrzebujesz (czy radio ma mieć czytnik CD, USB, opcje Bluetooth). Jeśli chcesz tylko odtwarzać muzykę i podłączyć się pod fabryczne radio, to masz do dyspozycji emulatory zmieniarki (lub moduły do Audi z MMI 2G).

Nie samym radiem żyje car audio
Są przecież i głośniki. Nawet przy najlepszym radiu a słabych głośnikach efekt będzie mizerny. Co do zasady najlepiej jak system car audio dzieli się u nas na przedni i tylny. Nie będziemy jednak zabierać chleba firmom, które zajmują się instalacją profesjonalnych systemów car audio.

Sygnalizujemy tylko, że poza radiem (ewentualnie wzmacniaczem) ważną sprawą są same głośniki. Natomiast co do radia, warto wiedzieć, że producenci podają taki parametr jak „maksymalna moc wyjściowa”. Klienci często się tym sugerują i myślą, że „usłyszą” 50W mocy. Nie usłyszą, ponieważ  instalacja elektryczna w aucie w działaniu ma ok. 14V, więc efektywnie można uzyskać jakieś 20-25W (chyba, że zastosujemy przetwornicę).

Jak wyjąć radio z samochodu?
Demontaż fabrycznego radia w samochodzie to kolejny krok. I tu niestety nie ma uniwersalnej recepty. Internet zna milion pomysłów jak to zrobić, łącznie z wyjmowaniem radia za pomocą noży do masła. Jak uszkodzicie plastikowe elementy i będziecie chcieli za kilka lat sprzedać auto z fabrycznym radiem, to wartości pojazdu Wam to raczej nie zwiększy. My polecamy wyjmaki (do radia Blaupunkt, Philips czy radia fabrycznego w Volkswagenie, Audi, Seacie, Skodzie, Mercedesie, Fordzie). Jeśli wymieniasz niefabryczne radio na inne, powinieneś dostać klucze, które wyglądają niepozornie więc czasem lądują w śmietniku, są jednak stworzone do tego celu.

Elektryka prąd nie tyka
I tak doszliśmy do samego podłączenia radia w samochodzie. Montaż powinien się odbywać przy zdjętej klemie ujemnej (żeby na wszelki wypadek nie usmażyć radia). Przed samym montażem warto się też rozejrzeć czy nie będzie potrzebna kostka ISO. Często jest to niezbędny element stosowany po to, aby nie ciąć przewodów. Wiązka ISO po jednej stronie ma wtyczkę ISO i tę wpinasz do radia. Druga strona to wtyczka gdzie wpinasz fabryczną instalację audio swojego samochodu.

Wiemy, że przedstawiona niżej procedura nie wyczerpuje wszystkich pytań dlatego radzimy zapytać nas bezpośrednio lub zostawić pytanie na forum internetowym.

Wróćmy jednak do elektryki samochodu. Warto zajrzeć do instrukcji obsługi radia. Szczególnie interesują nas trzy przewody: czerwony, żółty i czarny (takie zazwyczaj są to kolory). Trzeba się zorientować najpierw w instrukcji, który przewód za co odpowiada. Optymalna opcja jest taka:

  • żółty przewód (w angielskich instrukcjach „battery”) to akumulator, czyli stałe 12V
  • czerwony przewód („ignition”) to 12V po przekręceniu kluczyka w stacyjce
  • czarny przewód to masa (GND, „GrouND”)

Te przewody powinny pasować “kolor w kolor” z instalacją naszego samochodu.

Niestety w niektórych autach (np. Opel) przewody są zamienione. Jak to się objawia? Podłączyłeś radio i wszystko gra, ale po wyjęciu kluczyka (kiedy gaśnie radio) i ponownym włączeniu giną wszystkie ustawienia radia. Żeby tego uniknąć lub naprawić ten błąd (tak, żeby radio gasło po wyjęciu kluczyka, ale by pamięć ustawień była zachowywana) należy sprawdzić gdzie w kostce występuje stałe napięcie (niezależne od obecności kluczyka w stacyjce) a gdzie jest napięcie po zapłonie (gdzie pojawia się napięcie wtedy, gdy przekręcasz kluczyk).

Do tego wystarczy najprostszy miernik (multimetr). Czarna sonda w masę i sprawdzamy gdzie występuje napięcie stałe (w sensie napięcia obecnego stale) a gdzie występuje napięcie po przekręceniu kluczyka (czerwona sonda miernika w pin od przewodu żółtego i czerwonego). Jeśli w Twoim przypadku przewody są zamienione nie jest to koniec świata. Spora część producentów zna ten problem i połączenie można zamienić tak jak w przewodach od radia Pioneer SPH-10BT które widzicie na zdjęciu poniżej (złącza na przewodach czerwonym i żółtym).

Jak podłączyć radio w samochodzie bez kluczyka?
Jak sprawić, że radio w samochodzie będzie grało nawet bez zapłonu? Najprościej rzucić okiem na instrukcje i skupić się znów nad przewodem czerwonym i żółtym. Najczęściej wystarczy przewód ze stałym zasilaniem z akumulatora podpiąć od strony radia z żółtym i czerwonym jednocześnie (po to, aby radio miało stałe zasilanie nawet bez kluczyka w stacyjce; pozostaje jeden przewód niepodłączony). Ta opcja działa w większości samochodów (tam gdzie przewody są zamienione, trzeba podłączyć czerwony przewód od strony instalacji z czerwonym i żółtym od strony radia; żółty z instalacji auta pozostaje niepodłączony).

Oczywiście są to tylko sugestie i jeśli nie znasz się na elektryce samochodowej, oddaj auto w ręce kogoś, kto się na tym zna.

Teraz zostaje Wam tylko włożyć radio, podłączyć muzykę i pamiętać, że najlepsze multimedia do samochodu w galaktyce znajdziecie na SklepHadron.pl.

Złodzieje i zbezpieczenia
PREVIOUS POST
Monitoring pojazdów w Hadronie – 10 lat doświadczenia
NEXT POST

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *