Jakie światła do jazdy dziennej

0 186

Czym są światła do jazdy dziennej?
Jak sama nazwa wskazuje światła dzienne to rodzaj oświetlenia do jazdy w dzień. Nie służą one do oświetlania drogi. Czasem możesz spotkać skrót DRL (Daytime Running Lights). Świateł do jazdy dziennej (zamiast mijania) używamy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza od świtu do zmierzchu (ergo gdy jest ciemno / mgła / tunel należy włączyć światła mijania). Świateł mijania nie można stosować razem z DRL.

Zobacz moduł świateł, który będzie odpowiednio włączał światła (dzienne w dzień, mijania/pozycyjne w nocy) -> KAWA-Z 

PS. światła drogowe – używamy od zmierzchu do świtu na nieoświetlonych drogach (można łączyć z mijania lub zamiast); przy zbliżaniu się np. do innego pojazdu należy je przełączyć na mijania (można to robić automatycznie dzięki modułowi NICE)

grafika: magazynauto

Światła do jazdy dziennej vs. mijania
Niektórzy kierowcy używali świateł mijania zamiast DRL, ponieważ nie mieli tego rodzaju oświetlenia. Niestety taka praktyka szybciej zużywa żarówki i jest bardziej kosztowna (światła mijania pochłaniają ok. 140 Watów, światła dzienne ok. 12 – 20 Watów). Warto więc nadmienić, że swoje auto możesz wyposażyć w akcesoryjne światła dzienne.

Światła drogowe jako dzienne? Będziesz potrzebował modułu Ampio (sterowanie plusem lub minusem)

Jak zamontować światła do jazdy dziennej
Montaż mechaniczny sprowadza się do instalacji lamp w zderzaku / kratownicy. Ważne, aby lamy DRL były skierowane do przodu. Możesz np. wykorzystać fabryczne miejsce halogenów (możesz do tego wykorzystać np.  510 HP / 510L).

światła dzienne do Dodge Charger

To opcja dla posiadaczy aut z miejscem na okrągły halogen.

grafika: Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji (źródło)

Pozostali mogą skorzystać np. z bardzo dyskretnych (podłużnych) świateł do jazdy dziennej jak 905 HP.

Do czego podłączyć światła do jazdy dziennej
Montaż mechaniczny to kwestia prawa i wyobraźni właściciela (dużą dozą kreatywności mogą się wykazać kierowcy przy układaniu oczek zestawu świateł dziennych 502 mini lub 402 mini).

Jeśli zaś idzie o podłączenie elektryczne, to rzecz jest stosunkowo prosta. Pokażemy to na przykładzie świateł do jazdy dziennej M-Tech 210 Flux oraz 510 HP Ampio.

Najpierw 210 Flux
1. dostajesz dwie lampy do jazdy dziennej, każda z trzema przewodami (biały, żółty, czarny)
2. biały przewód podłączasz pod stacyjkę, alternator lub tam, gdzie pojawia się napięcie po przekręceniu kluczyka
3. żółty przewód (wyłącza światła dzienne) – podłączasz do plusa żarówki świateł postojowych/mijania (w ten sposób po włączeniu tych świateł np. w nocy, DRL zgasną)
4. czarny to tradycyjnie masa (jeśli wykorzystujesz śrubę, upewnij się czy jest zeskrobany lakier na śrubie)

Światła do jady dziennej 510 HP
1. dostajesz dwie lampy z opcją podłączenia do modułu (control box)
2. czerwony przewód podłączasz pod miejsce gdzie pojawia się +12/24V po przekręceniu stacyjki (w niektórych autach może to być zapalniczka, cewka zapłonowa, bezpieczniki)
3. żółty przewód podłączasz pod przednią żarówkę świateł pozycyjnych (wtedy dzienne się wyłączą przy pozycyjnych) – brązowy jest niepodłączony
4. brązowy przewód (jeśli jest podłączony) – do żarówki przednich świateł pozycyjnych (wtedy dzienne mają opcję postojowych; przygaszenie do 30%) – żółty przewód pozostanie niepodłączony

Oba modele porównaliśmy w jednym z naszych testów


Światła dzienne + halogen

Osobną opcją są światła do jazdy dziennej + halogen. Zaletą tego rozwiązania jest to, że w jednej lampie masz zarówno światła dzienne jak i halogen przeciwmgielny. Takie rozwiązanie można zastosować w ponad setce modeli samochodów (podstawową listę zamieszczamy pod tekstem). Rekomendowane rozwiązanie pochodzi od marki EinParts i są to światła DuoLight.


Jeśli chcesz doświetlać zakręty fabrycznymi halogenami, zobacz moduł DS454

Charakterystyka wybranych świateł do jazdy dziennej z naszej oferty:

1. Światła do jazdy dziennej Amio 502 mini

– 5 oczek na stronę
– średnica zewnętrzna oczka 23 mm
– opcja wyłączenia dziennych po włączeniu mijania lub przygaszania do 30%
– zasilanie 12/24V
– barwa światła: biała (5600K)
– natężenie oświetlenia: ok. 1200 lx (zmierzone na oczko przy całkowitej ciemności z odległości 30 cm)
– strumień świetlny: 900 lm (deklarowane), co w przybliżeniu odpowiada żarówce 75 Wat
– homologacja E4 RL00
– jest opcja dołożenia po 2 oczka na stronę (max)
– znajdziesz je tu -> kliknij

Czym się różnią luxy od lumenów?
Zauważyłeś, że podaliśmy dwie wartości “natężenie oświetlenia” (lx) i “strumień świetlny” (lm). Luxy więc określają moc światła (im więcej, tym lepiej). W przybliżeniu ok. 0,27 – 1 lx daje księżyc w pełni. Lumeny mówią o natężeniu światła padającego na metr kwadratowy (czyli to ilość lumenów podzielona przez powierzchnię). Są jeszcze i Waty (W). W przybliżeniu 920 – 1050 lumenów odpowiada żarówce 75 Watowej (1300 – 1530 lm odpowiada 100 W żarówce).

2. Światła do jazdy dziennej Amio 507 HP

– 5 diod na lampę
– wysokość lampy 29 mm, długość 190 mm, głębokość z radiatorem 40 mm
– opcja wyłączenia lub przygaszenia (funkcja świateł postojowych)
– zasilanie 12/24V
– barwa światła: biała (5600K)
– natężenie oświetlenia: ok. 12000 lx
– strumień świetlny: 1000 lm
– homologacja: E4 RL00+A
– znajdziesz je tu -> kliknij

3. Światła do jazdy dziennej Amio 510 HP

– 4 diody na lampę
– światła do jazdy dziennej okrągłe
– średnica lampy 70 mm, głębokość 60 mm
– regulacja średnicy 70 – 90 mm (ramki)
– opcja wyłączenia lub przygaszenia (funkcja świateł postojowych)
– zasilanie 12/24V
– barwa światła: biała (5600K)
– natężenie oświetlenia: ok. 50000 lx
– strumień świetlny: 800 lm
– homologacja: E4 RL00+A
– film z testów powyżej we wpisie, lub kliknij tu
– znajdziesz je tu -> kliknij

4. Światła do jazdy dziennej Amio 510L (ringi)
– jest to rozszerzona wersja poprzednich świateł dziennych z dodanych pierścieniem przypominającym rozwiązania z BMW

znajdziesz je tu -> kliknij

5. Światła do jazdy dziennej M-Tech 210 Flux


– 18 diod na lampę
– światła do jazdy dziennej okrągłe
– średnica lampy 90 mm, głębokość: 33 mm
– zasilanie 12/24V
– moduł wbudowany
– barwa światła: biała
– opcja przygaszania (pozycyjne)
– homologacja E-Mark ECE R87
– film z testów świateł dziennych -> kliknij 
– światła znajdziesz tu -> kliknij

6. Światła do jazdy dziennej M-Tech 225 HP


– 4 diody na lampę
– światła do jazdy dziennej okrągłe
– średnica lamp: 70 mm, głębokość 49 mm
– zasilanie 12V
– barwa światła: biała (6000K)
– natężenie oświetlenia: ok. 15000 lx
– homologacja ECE R87


– światła dzienne znajdziesz tu -> kliknij 

7. Światła do jazdy dziennej M-Tech 902 HP


– 4 diody na lampę
– światła do jazdy dziennej okrągłe
– średnica lampy: 70 – 90 mm, głębokość 40,6 mm
– zasilanie: 12/24V
– barwa światła: biała (6000K)
– natężenie oświetlenia: 9000 lx
– homologacja ECE R87
– opcja przygaszenia świateł (plus z żarówki postojowych na biały przewód)

– światła dzienne znajdziesz tu -> kliknij

8. Światła do jazdy dziennej M-Tech 905 HP

– 4 diody na lampę
– światła do jazdy dziennej prostokątne
– wymiary lampy: 125 x 23 mm, głębokość: 30 mm
– zasilanie: 12/24V
– barwa światła: biała (6000K)
– natężenie oświetlenia:  ok. 15000 lx
– homologacja ECE R87
– opcja przygaszenia świateł (plus z żarówki postojowych na biały przewód)

– te światła dzienne znajdziesz tu -> kliknij

9. Światła do jazdy dziennej Noxon 14 slim

– miniaturowe diody LED (gładka linia świetlna)
– światła do jazdy dziennej smukłe (cienkie)
– wymiary lampy: 210 x 12 mm, głębokość: 38 mm
– zasilanie: 12V
– barwa światła: biała
– homologacja ECE R87/R10
– opcja przygaszenia świateł (plus z żarówki postojowych na żółty przewód)

– te światła dzienne znajdziesz tu -> kliknij 

10. Światła do jazdy dziennej Noxon 17 LED

– dwa rzędy diod LED
– światła do jazdy dziennej prostokątne
– wymiary lampy: 140 x 28 mm, głębokość: 48 mm
– zasilanie: 12/24V
– barwa światła: biała
– homologacja E4 RL00
– opcja przygaszenia świateł (plus z żarówki postojowych na żółty przewód)
– te światła dzienne znajdziesz tu -> kliknij

11. Światła do jazdy dziennej Noxon OK1


– 18 diod LED
– światła do jazdy dziennej okrągłe
– średnica lampy: 90 mm, głębokość 36 mm
– zasilanie: 12/24V
– barwa światła: biała
– homologacja: RL R4 000021

– te światła dzienne znajdziesz tu -> kliknij

12. Światła do jazdy dziennej NSSC 501 HP

– 5 diod LED na lampę
– światła do jazdy dziennej podłużne
– wymiary lampy: 185 x 23,6 mm, głębokość: 37 mm
– zasilanie: 12V
– barwa światła: biała (5600K)
– homologacja: RL R4 000044

– te światła dzienne znajdziesz tu -> kliknij

13. Światła do jazdy dziennej NSSC 506 HP


– 5 diod LED na lampę
– światła do jazdy dziennej podłużne / ukośne
– wymiary lampy: 160 mm długość x 45 mm szerokość w najszerszym miejscu / 27 mm w najwęższym
– zasilanie: 12V
– barwa światła: biała
– homologacja: E4 R4 00

– te światła dzienne znajdziesz tu -> kliknij

14. Światła do jazdy dziennej NSSC 523 HP mini

– 4 diody LED na lampę
– światła do jazdy dziennej podłużne / ukośne
– wymiary lampy: jak na grafice powyżej
– zasilanie: 12/24V
– barwa światła: biała
– homologacja: E4 R4 00


– te lampy dzienne znajdziesz tu -> kliknij 

15. Światła do jazdy dziennej NSSC 540

– 4 diody LED na lampę
– światła do jazdy dziennej podłużne / ukośne
– wymiary lampy: jak na grafice powyżej
– zasilanie: 12/24V
– barwa światła: biała
– natężenie światła: ok. 600 lx
– homologacja: E4 RL 00 0188

– te światła dzienne znajdziesz tu -> kliknij

16. Światła do jazdy dziennej EinParts 402 mini

– 5 diod LED na lampę
– światła do jazdy dziennej oczka
– zewnętrzna średnica oczka: 23 mm
– zasilanie: 12/24V
– barwa światła: biała (6000K)
– strumień świetlny: 500 lm
– natężenie światła: ok.  1500 lx
– homologacja: E4 ECE R87

– te światła dzienne znajdziesz tu -> kliknij

17. Światła do jazdy dziennej EinParts 406O

– 6 diod LED na lampę
– światła do jazdy dziennej podłużne
– wymiary lampy: 165 x 18,5 mm, głębokość: 36,5 mm
– zasilanie: 12/24V
– barwa światła: biała (6000K)
– strumień świetlny: 600 lm
– natężenie światła: ok.   lx
– homologacja: RL E4

– te światła dzienne znajdziesz tu -> kliknij

Lista aut kompatybilnych ze światłami dziennymi + halogeny (DL 39; dzienne białe, halogen żółty): Alfa Romeo 159 , Alfa Romeo Brera, Citroen C1, Citroen C4, Citroen C5, Citroen C6, Citroen Xsara Picasso, Dacia Duster, Dacia Logan, Dacia Sandero, Daihatsu Materia, Dodge Journey, Fiat 500, Fiat Ducato, Fiat Freemont, Fiat Panda, Fiat, Punto Evo, Fiat Sedici, Ford C-MAX, Ford Grand C-Max, Ford Explorer, Ford Fiesta, Ford Focus, Ford Transit Connect, Ford Tourneo Connect, Ford Ranger, Honda Accord, Honda CR-V, Honda Civic, Jaguar S-Type, Jaguar X-Type, Land Rover Freelander, Land Rover Discovery, Lexus, Mitsubishi Outlander, Mitsubishi Grandis, Mitsubishi L200, Mitsubishi Pajero, Nissan Navara, Nissan Pathfinder, Opel tylko wersje OPC (Opel Vivaro), Peugeot 107 Peugeot 207, Peugeot 307, Peugeot 308, Peugeot 3008, Peugeot 407 Coupe, Peugeot 4007, Peugeot 5008, Peugeot 607, Peugeot Partner, Porsche Cayenne, Range Rover Sport, Renault Kangoo, Renault Laguna, Renault Laguna, Renault Megan, Renault Scenic, Renault Trafic, Renault Twingo, Subaru Forester, Subaru Impreza, Subaru Legacy V, Subaru Outback IV, Suzuki Grand Vitara, Suzuki Vitara, Suzuki Swift, Suzuki SX4, Toyota Aygo, Toyota Urban Cruiser

 

Wasze Komentarze

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

W celu zapewnienia optymalnego funkcjonowania witryny, strona używa plików Cookies OK Czytaj więcej