Jak poprawić nagłośnienie w samochodzie?

0 295

Niektóre marki aut nie rozpieszczają swoich klientów jeśli idzie o jakość muzyki w samochodzie. Niestety dotyczy to tak samochodów starszych jak i nowszych. Tę część po prostu producenci aut sobie odpuszczają (nawet tzw. wyższe wersje audio bywają tylko naciąganiem klienta na pieniądze pod płaszczykiem logo na głośnikach). Co zatem zrobić, żeby poprawić jakość dźwięku w samochodzie?

Po lewej fabryczny głośnik w drzwiach z Peugeota Boxera (Jumper/Ducato), po prawej głośnik Focal FLAX. Rzuca się w oczy różnica jakości wykonania.


Wymiana radia w samochodzie

Jeśli auto jest starsze i wyposażenie na to pozwala najprostszą opcją jest wymiana fabrycznego radia. Co do zasady, niefabryczne radio, do tego markowe, zagra lepiej od radia fabrycznego. Do tego praktycznie każde niefabryczne radio da możliwość zabawy dźwiękiem poprzez wykorzystanie różnorodnych nastaw, equalizarów, korekcji czasowej itd. Pod tym względem na tę chwilę najlepszymi jednostkami tego typu są radia Alpine z najnowszej linii. Chodzi tu o takie modele jak:
* Alpine iLX-705D (klasyczne radio do montażu 2DIN – zobacz)
* Alpine iLX-F905D (Halo 9; radio 1 DIN – 9 cali ekran – sugerowane do większych aut – zobacz)
* Alpine iLX-F115D (Halo 11; radio 1 DIN z aż 11 calowym ekranem, idealne np. do Renault Master – zobacz)

Radio Alpine Halo 11 w Fordzie Transicie

 

Są to jednostki z wbudowanym wzmacniaczem klasy D (podobno to pierwsze na świecie radia z takim rozwiązaniem). Warto też wspomnieć, że te radia natywnie wspierają strumieniowanie dźwięku High-Res z Tidala. Alpine Halo 9 i Halo 11 to także 56 pasmowy korektor, 6 kanałowa cyfrowa korekcja czasu czy dekodowanie Hi-Res Audio (96 kHz/1,536 kb/s) z USB w formatach nieskompresowanych jak flac, wav, ape. Trzy powyższe jednostki Alpine wspierają oczywiście także Android Auto (przewodowo) i CarPlay (bezprzewodowo).


Jeśli chcesz żebyśmy wycenili cały zestaw montażowy do Twojego auta, skorzystaj z formularza wyceny dołączając zdjęcie fabrycznego radia.

Jak wybrać dobre głośniki do samochodu?
Innym podejściem do tematu poprawy jakości dźwięku w samochodzie jest wymiana głośników. Rynek jest zalany różnego rodzaju głośnikami od typowych chińczyków po topowe marki. Oczywiście każdy powie, że jego głośniki są najlepsze. Jednak warto zwracać uwagę nie tylko na moc czy czułość, ale także na wykonanie i materiał z jakiego głośniki są wykonane. W końcu zależy nam też na tym, żeby wymieniając głośniki, te nie tylko dobrze grały, ale też by długo nam służyły (tu niestety niska cena zazwyczaj oznacza kiepskie materiały i wykonanie – na czymś producent musiał oszczędzić a najprościej na materiałach). Jeśli w opisie głośnika brakuje informacji z czego jest wykonany (guma, pianka, ceramika) to prawdopodobnie nie ma się czym chwalić i tu powinna się nam zapalić czerwona lampka.

Zestaw głośników do Mercedesa (Focal): głośniki przód, tył, głośnik centralny, podszybie z tyłu, subwoofery. Ręcznie produkowane we Francji.

 

Wybór głośników samochodowych – moc głośników
Wiele osób sądzi, że im więcej mocy tym lepiej i łapią się na magię wielkich liczb (bardzo efektownie wygląda na pudełku pogrubioną czcionką napis „100W”). Może i efektownie, ale nie efektywnie. Zazwyczaj tak wytłuszczona jest moc maksymalna i podobnie jak z maksymalną prędkością auta, nie jest ona miarodajna dla zwykłego używania głośników (tak jak nie jedziesz codziennie z maksymalną prędkością, tak nie używasz zawsze głośników na szczytowej mocy – moc maksymalna określa szczytowe możliwości przez krótką chwilę).

Zestaw głośników do Tesli Model 3. Głośniki samochodowe Focal, ręcznie produkowane we Francji. Podobny zestaw głośników jest możliwy do Tesli Model Y (Focal IS T3Y 100).

 

Dużo ważniejszym i efektywnym parametrem jest moc RMS (root mean square – średnia kwadratowa). Od strony praktycznej taki parametr oznacza wartość maksymalną z jaką głośnik może działać przez dłuższy czas bez niebezpieczeństwa uszkodzenia. Tu też nie trzeba ulegać magii wielkich liczb, bowiem jeśli Twoje radio dostarcza małej mocy, to głośniki mające mniejszą wartość RMS będą lepszym wyborem niż te mające tę wartość większą.

Limitowana edycja głośników do Porsche 911 (922), Porsche Cayenne, Porsche Panamera i Porsche Taycan – Focal P60 Limited Edition. Na świecie jest tylko 911 kompletów.


Wybór głośników samochodowych – czułość 

Skoro już wiemy jaką moc elektryczną (a nie akustyczną) można dostarczyć do głośnika, to należy się zastanowić ile dźwięku emituje głośnik z tej mocy. Czułość głośnika to właśnie poziom dźwięku wytwarzany przez głośnik w odległości jednego metra przez 1W mocy. Wartość taka podawana jest w decybelach (dB), co oznacza po prostu poziom ciśnienia akustycznego (dźwięk to przecież zmiana ciśnienia powietrza). Jeśli masz fabryczne radio małej mocy (a jest to większość jednostek wkładanych fabrycznie do aut), to powinieneś wybrać głośniki o wyższej czułości.

Komplet nagłośnienia od Focal: głośniki przód, tył, wzmacniacz i subwoofery pod siedzenie.

 

Wybór głośników samochodowych – impedancja
Uprośćmy, że impedancja to po prostu rezystancja (oporność), która określa jakim „obciążeniem” jest głośnik dla wzmacniacza (impedancję wyraża się w Ohm-ach – symbol „Ω”). Co ważne, impedancja nie mówi nam o jakości głośników, jest to bowiem parametr użytkowy szczególnie jeśli dobieramy wzmacniacz. Jeśli impedancja głośników zgadza się z impedancją obciążenia wzmacniacza, to rozwiązanie jest optymalne (najczęściej dla wzmacniacza i głośnika jest to wartość 4 Ohm). Można też stosować głośniki o wyższej impedancji do niższej impedancja wzmacniacza. Nie zaleca się wariantu: niższa impedancja głośnika dla wyższej impedancji wzmacniacza.

Zestaw głośników do BMW. Subwoofery w BMW są fabrycznie pod siedzeniami, więc subwoofer do BMW od Focal zastępuje oryginały dając dużo lepszą jakość dźwięku.

 

Nagłośnienie samochodowe – montaż
Tu szkoły są dwie. Jedni, którzy lubią dłubać dobiorą sobie głośniki (ewentualnie wzmacniacz), dobiorą dystanse, przerobią złącza i zapewne nie tacy czytają teraz ten tekst. Dla drugiej grupy, która dopiero chce się rozeznać w sprawie poprawy jakości dźwięku w aucie, są rozwiązania dedykowane. Oznacza to, że jeśli umiesz zdjąć boczek auta i odkręcić głośnik, to nie powinieneś mieć problemu z wymianą głośników na dostosowane do Twojego auta. Takie rozwiązania dostarcza marka Alpine i Focal. Co więcej są to zestawy, które można rozbudowywać o wzmacniacz (lub wzmacniacze) czy subwoofer (czasami nawet o dwa subwoofery jak w Mercedesie). Istnieją takie zestawy na przód jak i na tył (czasem można wymienić głośnik centralny lub głośniki na podszybiu z tyłu). Możliwości jest więc mnóstwo. Takie zestawy występują do aut większych, szczególnie kamperów:
* Fiata Ducato – Alpine SPC-R100-DU (zobacz)
* Forda Transita – Alpine SPC-106TRA7 (zobacz)
* Mercedesa Sprintera – Alpine SPC-106S907 (zobacz)
* Volkswagena Craftera – Alpine-106CRA2 (zobacz)
* Volkswagena T6 – Alpine SPC-106T6 (zobacz)
* Volkswagena T6.1 – Alpine SPC-106T61 (zobacz)

Tweeter (głośnik wysokotonowy) marki Alpine w Mercedesie Sprinterze 3

 

Są też takie rozwiązania do aut osobowych, tym razem od francuskiej marki Focal. Niektóre z tych głośników są robione ręcznie we Francji. I tak, z linii dedykowanych głośników Focal mamy zestawy do:
* Mercedesa (C klasa, E klasa, S klasa, GLC) – Focal IS MBZ 100 (głośniki przednie, odseparowane; opcje rozbudowy znajdziesz klikając w link obok) – zobacz
* Toyoty (Auris, Avensis, RAV4, Yaris i inne), Lexus (ES, GS, IS i inne) – Focal IS TOY 165 (głośniki przednie, odseparowane; opcje rozbudowy znajdziesz klikając w link obok) – zobacz 
* Volkswagena, Seata, Skody (Golf, Crafter, Polo, Leon, Fabia, Octavia i inne) – tu głośniki są w rozmiarach 155mm (zobacz), 165mm (zobacz), 180mm (zobacz). Podlinkowane są tu zestawy głośników przednich, odseparowanych; opcje rozbudowy także są pod linkami

Poprawę jakości muzyki można przeprowadzić w Mercedesie C klasa, E klasa, CLE, S klasa, GLC, EQA, CLS, GLE, G klasa, V klasa, AMG GT.

 

Głośniki do innych aut
Dedykowane zestawy głośników Focal (wraz z opcją rozbudowy o wzmacniacz czy subwoofer) występują też do innych aut. Zestawy te są na zamówienie pod klienta, zazwyczaj w ok. 2 dni. Głośniki takie występują do takich aut jak np.:
* BMW (BMW Z4, BMW X1, BMW X2, BMW X3, BMW X4, BMW X5, BMW X6, BMW X7, BMW i3, BMW i8 i inne)
* MINI (Countryman, Clubman i inne)
* Ford (Kuga, Ranger, Focus, Fiesta i inne)
* Nissan (Micra, Juke, Qashqai, Navara i inne)
* Renault (Clio, Laguna, Scenic, Captur, Kadjar, Koleos, Trafic, Master i inne)
* Citroen (C3, C4, C4 Cactus, C5 Aircross, Berlingo, SpaceTourer, Jumpy i inne)
* DS (DS3, DS4, DS5, DS7)
* Opel (Grandland X, Combo, Zafira, Vivaro, Corfa F)
* Peugeot (206, 207, 208, 307, 308, 407, 508, 2008, 3008, 5008, RCZ, Traveller, Expert, Rifter)
* Harley – Davidson (Road Glide, Electra Glide, Street Glide, Batwing fairings)
* Cupra (Formentor, Formentor II)
* Isuzu (D-Max)
* Jaguar (E-pace, F-pace, I-pace, Xe, XF)
* Land Rover (Evoque, Defender II, Discovery Sport)
* Mazda (2, CX-3, CX-5, MZ-5)
* Porsche (911, Cayenne, Panamera, Taycan) – głośniki Focal P60 Limited Edition
* Rolls-Royce (Cullinan, Ghost, Phantom, Wraith)
* Tesla (Model 3, Model Y)

Jeśli masz pytania lub chcesz dobrać głośniki do samochodu i poprawić jakość dźwięku w aucie, skontaktuj się z nami, postaramy się dobrać optymalne nagłośnienie do Twojego pojazdu:
dzwoń: 22 663 47 58
napisz: info@sklephadron.pl
odwiedź nas: Krasińskiego 59

Wasze Komentarze

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

W celu zapewnienia optymalnego funkcjonowania witryny, strona używa plików Cookies OK Czytaj więcej