Jaka kamera cofania do samochodu

0 205

Jeśli widzisz powyższą kamerę cofania, to w Twojej głowie powinien się pojawić wielki skrót “WTF?” Dlaczego?
O tym jest ten wpis. Znajdziesz tu też odpowiedzi na pytania: Jak podłączyć kamerę cofania? Gdzie zamontować kamerę cofania? Co lepsze kamera cofania czy czujniki?

Generalnie kamera cofania ma za zadanie pokazywanie tego co jest za samochodem. Włącza się ona w chwili wrzucania wstecznego biegu i wyłącza się kiedy wychodzimy ze wstecznego. Proste i oczywiste. Skomplikujmy więc nieco naszą opowieść.

Kamery cofania do samochodu dzielimy na:
uniwersalne (czyli takie, które zamontujesz w niemal każdym samochodzie)
dedykowane (czy takie, które produkowane są pod konkretne miejsce w konkretnym samochodzie)

Uniwersalne kamery cofania będą z definicji tańsze i będą wymagały wiercenia karoserii. Dedykowane kamery cofania będą droższe, ale obywa się bez wiercenia. Dedykowane kamery cofania są umieszczone w trzeciej lampie STOP, w oświetleniu tablicy rejestracyjnej lub są w klamce bagażnika. Jedna ważna uwaga: kamera cofania dedykowana to nie jest to samo co kamera fabryczna! Nie można więc stosować ich zamiennie.

Kamery cofania uniwersalne dzielimy z kolei na:
wpuszczane (montowane w gzymsie nad tablicą rejestracyjną)
podwieszane (montowane na stopce, umożliwiają regulację kąta widzenia)
w ramce tablicy (zgodnie z nazwą są one zespolone z ramką tablicy rejestracyjnej)
truck (kamery cofania do ciężarówek / samochodów dostawczych)

Na co zwrócić uwagę kupując kamerę cofania
Na wstępie trzeba się rozprawić z mitem kąta widzenia. Intuicja podpowiadałaby, że im większy kąt widzenia, tym lepiej. Niekoniecznie… Są oczywiście kamery cofania, gdzie realny kąt widzenia wynosi 180 stopni (zobacz), ale wtedy wyświetlany obraz będzie lekko nienaturalny ze względu na efekt rybiego oka.

Niektóre kamery cofania dysponują liniami pomocniczymi, które ułatwiają (przynajmniej w założeniu) proces cofania. Jeśli ich nie chcesz, kamera powinna mieć zworkę, która umożliwia wyłączenie linii pomocniczych. Pewne kamery cofania posiadają też drugą zworkę, która umożliwia włączenie/wyłączanie opcji odwracania obrazu (mirror).

Są też kamery cofania z diodami LED oraz IR. O ile diody IR (podczerwone) są pożyteczne, ponieważ doświetlą przestrzeń przy słabym oświetleniu (obraz będzie wtedy czarno-biały), o tyle diody LED są dość problematyczne. Po pierwsze diody LED świecą przy włączeniu kamery cofania, co estetycznie wygląda tak jak wygląda. Inna sprawa, że jeśli kamera cofania potrzebuje diod LED, to znaczy, że jej przetwornik/obiektyw może być na tyle słaby, że nie radzi sobie ze skupieniem światła.

Ostatnią rzeczą jest wytrzymałość. Nie jest tajemnicą, że dziś większość elektroniki robią Chiny i tamtejsze fabryki zrobią kamerę cofania nawet za kilka dolarów. Wystarczy jednak, że przyjdzie deszcz a potem mróz i na wiosnę można szykować się do wymiany kamery cofania. Warto więc dopłacić nieco więcej, aby mieć pewność, że kamera cofania wytrzyma nasze warunki atmosferyczne.


Gdzie wyświetlić obraz z kamery cofania

Skoro już wybrałeś kamerę cofania dla swojego samochodu, trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie gdzie ma być wyświetlany obraz. Zasadniczo są cztery takie miejsca:
– na ekranie smartfona (ta kamera cofania ma za monitor Twój telefon)
– na dodatkowym monitorze (może to być monitor w lusterku lub monitor dodatkowy stawiany na kokpicie lub wieszany pod podsufitką)
– na niefabrycznym radiu (niemal każde radio ma taką opcję)
– na fabrycznym radiu / wyświetlaczu

Zobacz instalację radia samochodowego i kamery cofania w Fordzie Transicie


Wiem, że ostatnia opcja wydaje się najbardziej zachęcająca. Kto nie chciałby oglądać obrazu z kamery cofania na wyświetlaczu MMI w Audi czy na ekranie Sync w Fordzie. Niestety w ogromniej większości przypadków będzie trzeba zastosować dodatkowy moduł, który umożliwi wyświetlanie obrazu na takim radiu.

O ile w Volkswagenie (z MFD II, MFD III, RCD 310, RCD 510, RNS II, RNS 310, RNS 315, RNS 510), Skodzie (Amunosen, Columbus) czy Audi (RNS-E) to wydatek ok. 300 zł (zobacz), o tyle w innych autach i innych fabrycznych nawigacjach to wydatek od ok. 1000 zł w górę.

Dla przykładu: jeśli posiadasz Forda (B-Max, C-Max, Ecosport, Escape, Fiesta, Focus, Kuga, Tourneo Connect) z Sync 1 (5″ NAV MFD) to będzie to wydatek ok. 200 zł. Jeśli jednak masz Forda (modele od 2016 roku: Kuga, C-Max, Focus, Mondeo, Galaxy) z Sync 3 (białe tło menu), to będzie koszt ok. 1000 zł. Lista wybranych modeli wraz z orientacyjnymi cenami pod tekstem. Uwaga: w niektórych radiach fabrycznych będzie konieczne dodatkowo uruchomienie funkcji kamery cofania.

Jak podłączyć kamerę cofania
Montaż kamery cofania można podzielić na mechaniczny i elektryczny. Elektrycznie podłączasz się zazwyczaj pod żarówkę cofania (z tego miejsca będzie pochodzić zasilanie kamery cofania i wyzwalanie radia/monitora).


W Volkswagenie i autach francuskich (Citroen, Peugeot, Renault) najprawdopodobniej trzeba będzie zastosować przekaźnik. Pozwoli to wziąć zasilanie z innego miejsca (np. z gniazda zapalniczki) a wyzwalanie będzie z żarówki cofania. Przekaźnik stosuje się, aby magistrala CAN w tych samochodach nie zakłócała / nie wyłączała kamery.

Niektóre kamery cofania mają w zestawie już podłączony przekaźnik i zostaje tylko podłączanie wyprowadzonych przewodów (tak jest np. w kamerze cofania do Volkswagena Craftera, Polo, Golfa -> zobacz).

Co lepsze: kamera cofania czy czujniki
To oczywiście rzecz względna. Jeśli ktoś ma problem z ogarnięciem widoku w lusterkach przy cofaniu, to kamera cofania nie będzie dobrym pomysłem (dojdzie bowiem dodatkowy ekran do opanowania). W takiej sytuacji rekomendujemy czujniki cofania z brzęczykiem (buzerem). Jeśli ktoś ma wyobraźnię przestrzenną i potrafi zintegrować w umyśle obraz z lusterek + widok z kamery cofania, można śmiało kupić kamerę cofania.

Są też rozwiązania, które pozwalają mieć zarówno czujniki parkowania (cofania) jak i kamerę cofania -> zobacz

Potrzebujesz doradztwa przy wyborze kamery cofania? Możemy pomóc!
dzwoń: 22 663 47 58
napisz: info@sklephadron.pl
odwiedź nas: Krasińskiego 59

Poniżej zaprezentowaliśmy listę wybranych samochodów, w których możliwe jest podłączenie kamery cofania do fabrycznego radia / wyświetlacza. Przy wyborze modeli aut kierowaliśmy się orientacyjną ceną przejściówki dzięki, której możesz podłączyć kamerę cofania pod radio / wyświetlacz w samochodzie. Przy połączaniu kamery cofania w taki sposób trzeba pamiętać, aby pracowała ona w systemie NTSC.

Podłączenie kamery cofania w Citroenie (przejściówka ok. 200 zł)
Citroen C1 2015 ->
wersje z systemem X-Touch, X-Nav (gniazdo 8 pin)

Podłączenie kamery cofania w Dacia (koszt przejściówki ok. 150 zł)
Dacia Dokker 2012 -> (Media Nav, Media Nav bez nawigacji, Media Nav Evolution)
Dacia Dokker Van 2012 ->
Dacia Dokker VP 2012 ->
Dacia Duster 2012 ->
Dacia Kwid 2015 ->
Dacia Lodgy 2012 ->
Dacia Logan 2012 ->
Dacia Logan MCV 2012 ->
Dacia Sandero 2012 ->
Dacia Sandero Stepway 2012 ->
wersje z gniazdem 24 pin

Podłączenie kamery cofania do Hondy (przejściówka ok. 230 zł)
Honda Accord 2013 ->
Honda Accord Coupe 2013 ->
Honda Accord Hybrid 2015 ->
Honda Accord LX 2013 ->
Honda Accord Plug In 2014 ->
Honda Accord PHEV 2014 ->
Honda Crosstour 2013 ->
Honda Odyssey 2013 ->
Honda Odyssey Touring 2014 ->
wersje z monitorem 8″ i-MID (gniazdo 24 pin)

Podłączenie kamery cofania do Lexusa (przejściówka ok. 250 zł)
Lexus RX350 2007 – 2009
Lexus RX400h 2007 – 2008
wersje z systemem MFD GEN5 (z nawigacją, bez nawigacji, bez opcji asysteneta parkowania; gniazdo 40 pin)

Lexus ES350 2007 – 2009
Lexus GS350 2007 – 2009
Lexus GS430 2007 ->
Lexus GS450h 2007 – 2009
Lexus GS460 2008 – 2009
Lexus IS250 2006 – 2009
Lexus IS350 2006 – 2009
Lexus IS F 2008 – 2009
Lexus LS460 2007 – 2009
Lexus LS460L 2007 – 2009
Lexus LS600hL 2008 – 2009
Lexus LX470 2007 ->
Lexus LX570 2008 – 2009
wersje z wyświetlaczem MFD GEN5 (gniazdo 28 pin)

Lexus CT200h 2014 ->
Lexus ES250 2014 ->
Lexus ES300h 2015 ->
Lexus ES350 2015 ->
Lexus IS200t 2015 ->
Lexus IS220d 2014 ->
Lexus IS250 2014 ->
Lexus IS300 2015 ->
Lexus IS300h 2015 ->
Lexus NX200t 2014 ->
Lexus NX300h 2014 ->
Lexus RC200t 2015 ->
Lexus RC300h 2015 ->
Lexus RC F 2015 ->
Lexus RX200t 2015 ->
wersje z nawigacją GEN8 13CY (auto jest kompatybilne jeśli masz joystick w kształcie krążka lub dysku a menu główne jest typu karuzel; gniazdo 24 pin)

Podłączenie kamery cofania w Mazdzie (przejściówka ok. 130 zł)
Mazda 2 2014 ->
Mazda 3 2014 ->
Mazda 6 2015 ->
Mazda CX-5 2015 ->
Mazda MX-5 2014 ->
Mazda CX-3 2014 ->
wersje z kolorowym monitorem LCD (złącze 28 pin)

Podłączenie kamery cofania w Nissanie (koszt przejściówki kamera – monitor ok. 200 zł)
Kompatybilne samochody:
Nissan Almera 2011 – 2014
Nissan Cube 2011 – 2016
Nissan Juke 2011 – 2014
Nissan Micra 2011 – 2014
Nissan Navara 2011 – 2014
Nissan Note 2011 – 2014
Nissan NV Cargo 2012 – 2014
Nissan Passenger 2012 – 2014
Nissan Rogue 2011 – 2014
Nissan Tiida 2011 – 2014
Nissan Qashqai 2011 – 2014
Nissan X-Trail 2011 – 2014
wersje z 5″ monitorem (gniazdo 24 pin)

Nissan Altima 2013 ->
Nissan Frontier 2013 ->
Nissan Juke 2014 ->
Nissan Leaf 2014 ->
Nissan Micra 2015 ->
Nissan Murano 2014 ->
Nissan Note 2014 ->
Nissan NP300 Navara 2015 ->
Nissan NV Cargo 2014 ->
Nissan NV200 Taxi 2014 ->
Nissan NV Passenger 2014 ->
Nissan Pulsar 2014 ->
Nissan Qashqai 2014 ->
Nissan Rogue 2014 ->
Nissan Rogue Select 2014 ->
Nissan Sentra 2015 ->
Nissan Titan 2013 ->
Nissan Titan XD 2015 ->
Nissan Versa Note 2014 ->
Nissan Versa Sedan 2014 ->
Nissan X-Trail 2014 ->
wersje z monitorem 7″ i 8″ (24 pin)

Podłączenie kamery cofania w Oplu (koszt przejściówki ok. 150 zł)
Opel Vivaro 2014 ->
Opel Vivaro Combi 2014 ->
Opel Vivaro Crew Van 2014 ->
Opel Vivaro Platform Cab 2014 ->
wersje z gniazdem 24 pin

Podłączenie kamery cofania w Peugeocie (koszt przejściówki ok. 200 zł)
Peugeot 108 2014 ->
wersje z systemem X-Touch, X-Nav (gniazdo 8 pin)

Podłączenie kamery cofania w Renault (przejściówka ok. 150 zł)
Renault Clio 4 2012 ->
Renault Trafic 2012 ->
Renault Twingo 2014 ->
Renault Captur 2013 ->
Renault Clio 2013 ->
Renault Clio Estate 2013 ->
Renault Trafic Combi 2013 ->
wersje z gniazdem 24 pin

Podłączenie kamery cofania w Subaru (przejściówka ok. 200 zł)
Subaru Exiga 2008 – 2013
Subaru Forester 2008 – 2013
Subaru Impreza 2008 – 2013
Subaru OBS 2008 – 2013
Subaru STI 2008 – 2013
Subaru WRX 2008 – 2013
wersje z monitorem 2 DIN Kenwood (gniazdo 8 pin)

Subaru Legacy 2010 – 2012
Subaru Outback 2010 – 2012
wersje z zewnętrznym modułem nawigacji (gniazdo 8 pin)

Subaru Crosstrek 2012 – 2015 (monitor CM631UD)
Subaru Forester 2011 – 2015 (monitor CP635U1, CP435L, CP335R1, CP235K1)
Subaru Impreza 2012 – 2015 (monitor CM631UD)
wersje z gniazdem 8 pin, monitor 4,3″

Subaru Legacy 2008 – 2009
Subaru Outback 2008 – 2009
wersje z monitorem z wbudowanym DVD i modułem nawigacji (8 pin gniazdo)

Subaru Forester 2010 – 2015
wersja z monitorem TomTom (8 pin gniazdo)

Subrau BRZ 2013 – 2014
Suberu FRS 2013 – 2014
Subaru Forester 2012 – 2014
Subaru Impreza 2012 – 2014
Subaru Impreza WRX 2012 – 2014
Subaru Trezia 2012 – 2014
Subaru XV 2013 – 2014
Subaru XV Crosstrek 2013 – 2014
Subaru WRX 2014 – 2015
Subaru WRX STI 2014 – 2015
wersje z SD Navi i np. FA601US (gniazdo 16 pin)

Podłączenie kamery cofania w Toyota (przejściówka ok. 200 zł)
Toyota Auris 2008 – 2014
Toyota Avensis 2006 – 2009
Toyota Corolla Verso 2009 ->
Toyota Hiace 2009 ->
Toyota Hilux 2006 – 2011
Toyota iQ 2008 ->
Toyota Land Cruiser C150 2009 – 2013
Toyota Prius 2009 – 2011
Toyota RAV4 2008 – 2011
Toyota Urban Cruiser 2009 ->
Toyota Verso 2009 – 2011
Toyota Verso S 2006 – 2011
Toyota Yaris 2006 – 2011
wersje z radiem TNS510 (gniazdo 20 pin)

Toyota Auris 2006 – 2011
Toyota Avensis 2006 – 2009
wersje z radiem B9030 (TNS700), B9013 (TNS700) (gniazdo 20 pin)

Toyota Avensis 2009 – 2011
Toyota Camry 2009 – 2012
Toyota Hightlander 2009 – 2012
Toyota Prius 2009 – 2012
Toyora RAV4 2009 – 2013
Toyota Verso 2009 – 2012
system EU GRN6 B9012, B9018, B9028, B9016/B9019, B9017, B9020/B9029 (20 pin)

Toyota Alphard 2015- 2017
Toyota Auris 2014 ->
Toyota Avensis 2014 ->
Toyota C-HR 2016 ->
Toyota Camry 2014 – 2017
Toyota Corolla 2013 ->
Toyota GT86 2016 ->
Toyota Highlander 2013 ->
Toyota Hilux 2013 ->
Toyota Land Cruiser 150 2013 ->
Toyota Mirai 2016 ->
Toyota Prius + 2014 ->
Toyota RAV4 2014 ->
Toyota Verso 2014 ->
Toyota Verso S 2013 ->
Toyota Yaris 2014 ->
wersje z systemami Toyota Touch 2, Toyota Touch 2 with Go, Toyota Touch 2 with Go Plus (24 pinowe gniazdo)

Toyota 4Runner 2014 ->
Toyota Alphard 2015 ->
Toyota Avalon 2014 ->
Toyota C-HR 2016 ->
Toyota Camry 2014 ->
Toyota Corolla 2013 ->
Toyota Fortuner 2015 ->
Toyota GT86 2016 ->
Toyota Highlander 2013 ->
Toyota Mirai 2016 ->
Toyota Prius C 2014 ->
Toyota Prius V 2014 ->
Toyota RAV4 2014 ->
Toyota Sequoia 2014 ->
Toyota Sienna 2014 ->
Toyota Tacoma 2014 ->
Toyota Tundra 2014 ->
Toyota Venza 2014 ->
wersje z Entune Audio, Entune Audio Plus, Entune Premium Audio (gniazdo 24 pin)

Toyota Aygo 2014 ->
wersje z systemem X-Touch, X-Nav (gniazdo 8 pin)

Toyota Auris 2010 – 2014
Toyota Auris Hybrid 2010 – 2014
Toyota Avensis 2011 – 2014
Toyota Camry 2011 – 2014
Toyota Camry Hybrid 2011 – 2014
Toyota Corolla 2011 – 2014
Toyota Fortuner 2011 – 2014
Toyota GT86 2012 – 2014
Toyota Highlander 2012 – 2014
Toyota Highlander Hybrid 2012 – 2014
Toyota Hilux 2011 – 2014
Toyota Matrix 2011 – 2014
Toyota Prius 2011 – 2014
Toyota Prius C 2012 – 2014
Toyota Prius MPV+ 2012 – 2014
Toyota Prius Plug in Hybrid 2012 – 2014
Toyota RAV4 2010 – 2014
Toyota Tacoma 2012 – 2014
Toyota Venza 2013 – 2014
Toyota Verso 2009 – 2014
Toyota Verso S 2010 – 2014
Toyota Yaris 2011 – 2014
Toyota Yaris Hybrid 2012 – 2014
wersje z ststemem Touch, Touch&Go, Touch&Go Plus (gniazdo 16 pin)

Toyota Prius 2006 – 2009
Toyota Prius Touring 2006 – 2009
wersje z systemem MFD GEN5 (gniazdo 40 pin) – koszt przejściówki ok. 250 zł

Toyota Land Cruiser 200 2007 – 2009
wersje z wyświetlaczem MFD GEN5 (gniazdo 28 pin) – koszt przejściówki ok. 230 zł

Wasze Komentarze

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

W celu zapewnienia optymalnego funkcjonowania witryny, strona używa plików Cookies OK Czytaj więcej