Bezkluczykowe niebezpieczeństwo

0 8 402

Otwierasz drzwi samochodu bez kluczyka, odpalasz silnik przyciskiem. Wszystko ładnie, auto kosztowało swoje, ale przecież za wygodę zapłacić warto. Niestety to co jest wygodą dla Ciebie, jest też pokusą dla innych. Konkretnie mowa o złodziejach, którzy kradną auta z systemem keyless metodą „na walizkę”.

Zobacz: Sterownik zamka Noxon Smart Key

Okazja czyni złodzieja
Popularne powiedzenie „okazja czyni złodzieja” jest w pełni słuszne jeśli mowa o kradzieży „na walizkę”. Wszystko dzieje się na jak na schemacie zamieszczonym powyżej. Jest złodziej numer 1 i złodziej numer 2. Cała sztuka polega tym, żeby przedłużyć sygnał z kluczyka i nie ma znaczenia czy leżysz przed telewizorem w domu czy wędrujesz po markecie w weekend, złodziej może wyłapać sygnał. Ktoś powie, że to trudne, że trzeba mieć specjalny sprzęt. Nic podobnego. Za ok. 450 zł można zbudować takie urządzenie od podstaw (wystarczy kilka wzmacniaczy i odpowiednie anteny). Możecie nam nie wierzyć, ale przeprowadzono taki eksperyment. Zrobił to niemiecki automobilklub ADAC w 2016 roku. Ich urządzenie miało zasięg 1000 metrów. Wśród testowanych modeli znalazły się tak popularne marki jak BMW (13 modeli), Audi (10 modeli), Mercedes, Lexus, Infiniti…

 

Złodziej amator
Uważny czytelnik powie: „dobrze, ale to trzeba mieć widzę dotyczącą elektroniki żeby zbudować taką walizkę”. Racja, ale jest internet. Przenieśmy się więc do Wielkiej Brytanii. Tym razem to dziennikarze chcieli pokazać jak łatwo ukraść samochód (w tym wypadku był to Ford Fiesta). W internecie kupili zestaw wytrychów (za ok. 100 zł). Do tego czysty kluczyk do Fiesty (ok. 20 zł) i urządzenie oszukujące immobilizer (ok. 400 zł), które działa tak, że programuje czysty kluczyk i udaje oryginał. Efekt? Ford został otwarty w mniej niż dwie minuty (przypominam, że robili to dziennikarze – amatorzy). A teraz wracamy na grunt polski. A zresztą… sami sobie poszukajcie w Google frazy „keyless go scanner”. Znajdziecie urządzenia do wyboru, do koloru. System sprowadzany z Chin można mieć już za 80 złotych (11 dolarów). Dwa urządzenia, o których mowa pozwalają otworzyć samochód i odpalić silnik. W wielu autach wyświetli się co prawda komunikat, że kluczyka nie ma w aucie, ale samochód nie wyłączy się ze względów bezpieczeństwa.

Jak się bronić
Można kluczyki zamykać w metalowych puszkach. Są też w sprzedaży „urządzenia” takie jak etui/pokrowiec na kluczyk keyless. Ponoć to nawet działa, tylko po co wtedy mieć samochód z systemem keyless. Trzeba za każdym razem i tak sięgać do kieszeni czy torebki oraz wyjmować kluczyk. Trochę to bezsensu. Problem dostrzegli producenci aut. Wspomniany ADAC w 2018 roku testował samochody po raz kolejny. Wynik był taki, że większość samochodów dała plamę (listę znajdziesz na końcu tekstu). Obronił się jeden producent. Auto, którego nie dało się ukraść metodą „na walizkę” to Land Rover Discovery (03/2018). Za tym poszedł Range Rover (02/2018) i Jaguar E-Pace (2018). W tych autach zastosowano bardzo precyzyjny pomiar czasu koniecznego do nawiązania połączenia z kluczykiem (zastosowany chip nie pozwala na wzmacnianie sygnału).

Polska recepta na złodzieja
Inną drogą polscy producenci i znaleźli rozwiązanie dla tych, którzy nie mają Land Rovera czy Jaguara. Ich rozwiązanie pozwala na zastosowanie urządzenia w niemal każdym aucie. Dokładniej w kluczyku. Cały montaż to założenie specjalnego klipsa na baterię kluczyka. Jak to działa? Otóż Keyless Protector (tak się nazywa to urządzenie) zabezpiecza kluczyk (odcina zasilanie bateryjne w kluczyku) w momencie, gdy oddalisz się od samochodu. W ten sposób potencjalny złodziej może sobie chodzić z walizką, ale nie przechwyci sygnału. Kiedy chcesz otworzyć samochód, wystarczy, że dwa razy uderzysz w kluczyk w kieszeni. Urządzenie nie jest skomplikowane, ale cały smak jest w algorytmie, który rozpoznaje ruch człowieka. Po wyjściu z auta algorytm rozpoznaje inny typ wibracji (właściwy dla chodzenia) i po 20/30 krokach zabezpiecza kluczyk.

Panie, drogie to…
Urządzenie Keyless Protector wedle naszych testów (zamontował je Szef do swojego Audi) sprawdza się znakomicie. Jedyna „wada” to konieczność klepania się po kieszeni przy aucie. W rzeczywistości to nie wada, ale kwestia przyzwyczajenia. Inna sprawa to cena urządzenia. Na dzień dzisiejszy (październik 2018) Keyless Protector to koszt ok. 580 zł. Czy to dużo czy mało jest rzeczą względną (dla kogoś kto zarabia 1800 netto/miesiąc to będzie cena zaporowa, ktoś zarabiający lepiej nawet tej sumy nie poczuje). De facto cena urządzenia to jakieś dwa baki paliwa. I jeszcze cena urządzenia do ceny samego samochodu. Cena jednak jest rzeczą względną.

Zobacz: urządzenie Keyless Protector na naszej stronie.

I na koniec lista aut stworzona przez ADAC. Te auta z systemem keyless otworzono bez problemu bez kluczyka właściciela (zestawienie pokazuje auta, które otworzono, uruchomiono silnik i którymi odjechano). Listę podajemy za: auto.dziennik.pl (4/4/2018).

Alfa Romeo Giulia (04/2016)
Alfa Romeo Stelvio (09/2017)

Audi A3 (10/2015)
Audi A4 (09/2015)
Audi A4 Avant (09/2015)
Audi A4 Avant g-tron (05/2017)
Audi A5 (05/2016)
Audi A5 Cabrio (12/2016)
Audi A6 (09/2014)
Audi A6 allroad (01/2012)
Audi Q2 (05/2016)
Audi Q7 e-tron (09/2017)
Audi R8 (12/2015)
Audi S5 Sportback (10/2016)
Audi SQ7 (03/2016)
Audi TT RS (08/2016)
Audi TTS (12/2014)

BMW 225xe (07/2016)
BMW 230i (o7/2017)
BMW M240i Coupe (07/2017)
BMW 318i (10/2015)
BMW 318d (08/2016)
BMW 320i (07/2017)
BMW 440 Gran Coupe (03/2017)
BMW 520d (11/2016)
BMW 520i (07/2017)
BMW 530d kombi (03/2017)
BMW 630 GT (11/2017)
BMW 640d (01/2016)
BMW 730d (08/2015 i 03/2017)
BMW 740 (05/2015)
BMW 740d (03/2016)
BMW i3 94 Ah (07/2016 i 05/2016)
BMW X1 (11/2015)
BMW X1 SDrive 18d (06/2016)
BMW X2 (12/2017)

Citroen DS4 CrossBack (11/2015)
Citroen C3 PureTech (11/2016)
Citroen C4 Picasso (07/2014)
Citroen C4 Picasso HDI (05/2014)
Citroen Spacetourer (08/2016)

Fiat 124 Spider (05/2016)
Fiat 500X (05/2017)

Ford Eco Sport (10/2015)
Ford Edge (05/2016)
Ford Fiesta (07/2017)
Ford Focus RS (04/2016)
Ford Galaxy (05/2014)
Ford Kuga Vignale (01/2017)
Ford Mustang (09/2015)
Ford S-Max (11/2015)

Honda HR-V (06/2015)

Hyundai i10 (11/2016)
Hyundai i30 (04/2015 i 06/2017)
Hyundai i30 1.4 T-GDI (01/2017)
Hyundai i40 (04/2016)
Hyundai Ioniq (01/2017 i 06/2017)
Hyundai iX35 Fuel Cell (06/2015)
Hyundai Kona 1.0 T-GDI (11/2017)
Hyundai Santa Fe (08/2015)

Jaguar F-Pace (06/2016)

Jeep Compass (05/2017)

KIA Niro Hybrid (07/2016)
KIA Optima (11/2015 i 08/2016)
KIA Optima Plugin-Hybrid (10/2016)
KIA Rio 1.0 GDI (01/2017)
KIA sportage CRDI (04/2017)
KIA Stinger (09/2017)
KIA Stonic 1.0 (08/2017)

Land Rover Discovery (06/2016)
Land Rover Range Rover Evoque (09/2015)

Lexus RX 450h (12/2015)

Mazda 3 Skyactive (04/2016 i 12/2016)
Mazda CX-5 (03/2015 i 09/2017)
Mazda MX-5 (04/2017)

Mercedes E200 cabrio (05/2017)
Mercedes E 220d (12/2015)
Mercedes E 220d kombi (08/2016)
Mercedes E 400 coupe (01/2017)
Mercedes S 400d (08/2017)

MINI Clubman (08/2015)
MINI Cooper S Cabrio (04/2016)
MINI Cooper Countryman (01/2017)

Mitsubishi Outlander (05/2016 i 12/2013)
Mitsubishi Space Star (03/2016)

Nissan Leaf (05/2012 i 05/2016)
Nissan Micra (o5/2017)
Nissan Navara (11/2016)
Nissan Qashqai (02/2016)
Nissan Qashqai+2 (11/2013)
Nissan Qashqai 1.6 dCi (08/2017)

Opel Ampera (03/2012)
Opel Ampera E (01/2017)
Opel Astra (04/2016)
Opel Crossland X 1.2 (03/2017 i 08/2017)
Opel Insignia Grand Sport (05/2017)
Opel Insignia 1.5 (05/2017)
Opel Insignia Sports Tourer (05/2017)
Opel Insignia (07/2017)

Peugeot 308 SW 2.0 (12/2017)
Peugeot 508 SW (05/2012)
Peugeot 3008 (10/2016)
Peugeot 5008 BlueHDi 150 (05/2017)

Renault Captur (03/2016)
Renault Captur TCe 120 (06/2017)
Renault Clio (10/2016)
Renault Grand Scenic (02/2017)
Renault Kadjar (05/2015 i 03/2017)
Renault Koleos (06/2017)
Renault Megane (01/2016)
Renault Megane Grandtour (08/2016)
Renault Scenic (10/2016 i 08/2017)
Renault Talisman (12/2015)
Renault Talisman Grandtour (05/2016)
Renault Traffic (11/2015)
Renault Zoe (12/2016)

Seat Ateca (05/2016)
Seat Leon 1.4 TSI (11/2016)
Seat Leon (11/2017)

Skoda Karoq 1.5 TSI (09/2017)
Skoda Kodiaq (11/2016)
Skoda Octavia (12/2015 i 02/2016)
Skoda Octavia 1.4 TSI (04/2017)
Skoda Octavia 1.5 TSI (01/2018)
Skoda Octavia Combi RS (06/2017)
Skoda Rapid Spaceback (07/2017)
Skoda Superb 1.6 TDI (12/2015)

SsangYong Rexton (10/2017)
SsangYong Tivoli XDi (09/2015)

Suzuki SX4 S-Cross (07/2016)
Suzuki Baleno (04/2016)
Suzuki Swift (03/2017)
Suzuki Vitara (09/2015)

Subaru Forester 2.0 D (08/2017)
Subaru Levorg (08/2015)

Tesla Model S P85 (11/2014)
Tesla Model X (06/2017)

Toyota C-HR 1.8 Hybrid (11/2016)
Toyota C-HR (12/2016)
Toyota Mirai (02/2016)
Toyota Prius (10/2007)
Toyota Prius 1.8 Hybrid (01/2016)
Toyota Prius Plug-in-Hybrid (03/2017)
Toyota RAV4 (12/2015)
Toyota Verso (07/2015)

Volvo V40 (05/2016)
Volvo S90 (06/2016)
Volvo s90 D5 (09/2016)
Volvo V90 D5 (09/2016)
Volvo XC 60 (12/2017)
Volvo XC90 T8 (12/2016)

Volkswagen Arteon 2.0 TDI (04/2017)
Volkswagen e-Golf (03/2017)
Volkswagen Golf VII (08/2015)
Volkswagen Golf VII Variant 1.4 TSI (08/2015)
Volkswagen Golf VII 1.5 TSI (11/2016)
Volkswagen Golf VII GTD (10/2013 i 12/2016)
Volkswagen Passat 2.0 TDI (12/2016)
Volkswagen Passat GTE (11/2016)
Volkswagen Tiguan (03/2016 i 07/2016)
Volkswagen Tiguan Allspace (09/2017)
Volkswagen Touran (12/2015)

Poza tym w BMW i3 (09/2014) i w Volvo XC 60 T5 (11/2017) udało się uruchomić silnik i odjechać, w Infiniti Q30 (04/2016) udało się otworzyć drzwi. W motocyklach BMW R 1200 RS (09/2016), Ducati Multistrada 1200 D-air (02/2017) i KTM Super Duke R (03/2017) udało się odblokować kierownicę, uruchomić silnik i odjechać.

Wasze Komentarze

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

W celu zapewnienia optymalnego funkcjonowania witryny, strona używa plików Cookies OK Czytaj więcej