Zakłócenia obrazu z kamery cofania

0 215

Przy podłączeniu kamery cofania mogą pojawić się problemy z zakłóceniami. Najczęściej zakłócenia pojawiają się w postaci falowania obrazu lub poziomych pasów. Może się też zdarzyć, że obraz z kamery cofania skacze a na odpalonym silniku możesz spotkać się nie tylko z zakłóceniami, ale i z sytuacją gdzie kamera cofania wyłącza się. Zdarza się tak najczęściej w autach grupy VAG (Volkswagen, Skoda, Seat, Audi). Co zatem zrobić, aby zmniejszyć lub wyeliminować zakłócenia na kamerze cofania?

Zakłócenia na kamerze cofania – uwagi wstępne
Przede wszystkim niestety już masz kamerę cofania. Sporo tanich kamer cofania, które występują na rynku nie bez powodu są tanie. W niektórych jest zastosowana po prostu kiepskiej jakości elektronika i cienkie przewody, na których mogą się indukować zakłócenia, szczególnie jeśli przewód do monitora/radia idzie przez długość samochodu a w aucie są np. niefabryczne xenony też słabej jakości (ksenony potrafią siać potężne zakłócenia na obrazie z kamery cofania). Rzecz druga, praktyczna. Jeśli instalujesz kamerę cofania w garażu gdzie masz oświetlenie LEDowe, wyłącz LEDy; one też potrafią generować zakłócenia a nie chcemy przecież szukać źródła zakłóceń cały dzień kiedy wystarczy zgasić światło LEDowe w garażu.

Zobacz kamery cofania do Twojego auta

Zakłócenia obrazu z kamery cofania – jak sprawdzić sygnał
Poniżej przedstawimy najprostsze sposoby, aby uniknąć lub zminimalizować zakłócenia na kamerze cofania:
1. podłącz zasilanie kamery cofania bezpośrednio pod akumulator
a. jeśli zakłócenia znikną, to trzeba poszukać innego punktu zasilania (o tym w akapicie poniżej),
b. jeśli zakłócenia nie znikną, to źródłem nie jest zasilanie tylko coś innego np. przewód wideo (lub miejsce przeprowadzenia tego przewodu),

2. czasem wystarczy zmienić punkt masowy (czarny przewód z zasilania kamery); standardowo to przewód masowy światła cofania, ale można go zmienić na inne miejsce (masą w aucie jest np. karoseria – ważne, żeby punktem masowym była śruba nielakierowana i mająca połączenie z karoserią).

3. jeśli instalujesz radio niefabryczne to najczęściej masz też moduł sterowania z kierownicy; niektóre moduły sterowania z kierownicy z przodu wyrzucają rewers (czyli po wrzuceniu wstecznego masz zasilanie od strony radia do kamery cofania). Taki przewód jest zazwyczaj opisany w instrukcji modułu sterowania z kierownicy jako „Reverse Gear” i jest fioletowo-biały.

Rozpiska przewodów modułu sterowania z kierownicy (tu: od Alfa Romeo)

Zasilanie wtedy prowadzisz z przodu do tylu za pomocą czerwonych przewodów przy przewodzie sygnałowym (wideo) RCA, czyli robisz odwrotnie niż to co pokazaliśmy na filmie poniżej. Identycznie jest kiedy podłączasz kamerę cofania przy okazji montażu modułu Android Auto i CarPlay.


Podłączenie przekaźnika – pierwsza linia frontu w walce z zakłóceniami na kamerze cofania

Zakładamy jednak, że przeszyliście powyższe punkty i zakłócenia nie znikają lub po podłączeniu na chwilę pod akumulator zakłócenia zniknęły. Wtedy na scenę wkracza przekaźnik. W dużym skrócie jego logiką działania jest to, żeby podając „czyste” napięcie włączyć zasilanie kamerze cofania. O podłączeniu przekaźnika zrobiliśmy osobny film, więc zachęcamy do obejrzenia.


Od momenty opublikowania filmu minęło trochę czasu, więc zebraliśmy część z pytań z komentarzy i postanowiliśmy na nie w punktach odpowiedzieć. Zanim to jednak nastąpi, jeszcze raz schemat ogólny przekaźnika jaki możecie zastosować przy zakłóceniach na kamerze cofania.

Schemat przekaźnika

Zasada jest taka:
1. na nóżki 85 i 86 podajesz zasilanie z żarówki cofania (na 86 plus, na 85 masa)
2. na nóżki 30 i 87 idzie zasilanie kamery cofania (powiedzmy na 30 plus zasilania „czystego”, na 87 przewód plusowy od zasilania kamery cofania) – tu de facto nie ma znaczenia czy wejdziemy na 30 i wyjdziemy 87 czy odwrotnie
Efekt: kiedy wrzucasz bieg wsteczny, płynący prąd (85-86) zamyka obwód i dzięki temu masz odseparowane zasilanie kamery cofania (30-87). Jeśli wszystko jest dobrze podłączone przekaźnik wyda charakterystyczny dźwięk („klik”).

Pojawiły się pytania: skąd wziąć to „czyste” zasilanie. Odpowiadamy:
– z gniazda zapalniczki z tyłu
– z wycieraczki (o ile jest ACC)
– z zamka klapy (o ile jest elektryczny)
– wiemy, że niektórzy ciągnęli je nawet z akumulatora

Jeśli jeszcze nie wiesz, to przekaźnik z podstawką (to ważne, bo łatwiej się lutuje i jest dioda zabezpieczająca), znajdziesz u nas (przekaźnik + podstawka).

Podłączając kamerę cofania i przekaźnik trzeba sprawdzić zawsze działanie kamery także na uruchomionym silniku (na uruchomionym silniku obraz z kamery cofania oczywiście nie powinien znikać).

Co jeśli przekaźnik nie pomoże, czyli filtr przeciwzakłóceniowy
Przekaźnik powinien rozwiązać większość Waszych problemów z zakłóceniami. Zakłócenia z kamery cofania bywają jednak podstępne i mimo, że zastosowaliście przekaźnik obraz nadal może np. falować. Takie falowanie obrazu z kamery cofania także można ograniczyć lub wykluczyć. Zrobiliśmy tak np. w Skodzie Octavii.


Tu jak widzieliście zastosowaliśmy dodatkowo filtr przeciwzakłóceniowy, który separuje sygnał wideo od zasilania. Na takim dużym ekranie jak na radiu w powyższym filmie efekt był widoczny natychmiast.

Filtr przeciwzakłóceniowy (separator wideo) znajdziesz także u nas w sklepie.

Przy nowych autach, gdzie ogromną rolę ma szyna CAN i zwykły przekaźnik może stanowić zbyt duże obciążenie lub tam gdzie przełącza się zbyt wolno należy stosować filtry przeciwzakłóceniowe CAN.

Mamy nadzieję, że ten krótki poradnik pomógł Wam uporać się z zakłóceniami obrazu z kamery cofania, falowaniem obrazu, poziomymi czy pionowymi pasami, skaczącym obrazem lub wręcz wyłączaniem się kamery cofania na odpalonym silniku.

Wasze Komentarze

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

W celu zapewnienia optymalnego funkcjonowania witryny, strona używa plików Cookies OK Czytaj więcej