Jakie radio samochodowe 1 DIN wybrać?

0 2 697
Radio 1 DIN z ekranem 9 cali Sony XAV – AX8050D

 

W tym artykule wyjaśnimy co to są radia 1 DIN i 2 DIN oraz jakie radio samochodowe 1 DIN wybrać. Przedstawimy nasz subiektywny ranking jednostek 1 DIN od stacji markowych z Android Auto / CarPlay, jak Pioneer czy Sony, aż po radia 1 DIN z Androidem. Pokażemy jakie są warianty radia 1 DIN i postaramy się odpowiedzieć na pytanie: czy radio z Androidem to zawsze dobry wybór.

Radio 1 DIN – co to znaczy
Czym jest ta dziwna zbitka „1 DIN”? Mówiąc najprościej jest to norma rozmiaru radia. Norma ta ma swój numer (ISO 7736) a „DIN” to skrót od „Deutsches Institut für Normung”. Po prostu umówiono się, że będzie pewna standaryzacja w wymiarach radia. Jeśli więc ktoś zapyta: „jaki to rozmiar 1 DIN”, czy „jakie to wymiary 1 DIN”, to odpowiadamy: 1 DIN to 180x50mm.

Porównanie radia 1 DIN z radiem 2 DIN

 

Czy się różni radio 1 DIN od 2 DIN
Z godnie z logiką jeśli 1 DIN to rozmiar 180x50mm, to 2 DIN oznacza „podwojony DIN” a więc są to radia o większym rozmiarze montażowym, czyli: 180×100,3mm. Zatem niefabryczne radia 2 DIN z definicji mają ekran a radia samochodowe 1 DIN mogą mieć ekran, ale nie muszą. Zaraz to wyjaśnimy. W starszych autach fabrycznie może być miejsce tylko na niefabryczne radio 1 DIN, ale zdarza się to też i w nowych autach takich jak np. Renault Trafic.

 

Zobacz też radia samochodowe 2 DIN

Radia 1,5 DIN
Jako formę ciekawostki możemy podać, że istnieje także rozmiar 1,5 DIN, czyli coś pomiędzy 1DIN a 2 DIN. To bardzo rzadki standard, spotykany głównie w amerykańskich autach jak GM, Cadillac czy Chevrolet z lat 1980-2000. Rozmiar 1,5 DIN to 3×7 cali.

Zamontowane radio 1 DIN w otworze 2 DIN

 

Jakie radio 1 DIN
To oczywiście zależy. Najprostsze radia 1 DIN to takie, które nie mają wyświetlacza gdzie miałbyś nawigację. Oczywiście w takim radiu 1 DIN masz Bluetooth więc i zestaw głośnomówiący (ważna uwaga: zwróć uwagę czy takie radio 1 DIN ma zewnętrzny mikrofon wyprowadzany na podsufitkę; radia bez takiego mikrofonu można sobie spokojnie darować). Jeśli jest to dobre radio 1 DIN to pozwoli Ci także na zabawę nastawami dźwięku w samochodzie. Takie jednostki produkuje np. Alpine i mowa tu o modelu Alpine UTE 200BT. Bardziej rozbudowane radia samochodowe 1 DIN pozwolą Ci korzystać z nawigacji i jest to rozwiązywane w różny sposób o czym za chwilę.

Radio Alpine UTE 200BT w BMW E36 (zdjęcie za: caraudio.basser.pl)

 

Między estetyką a funkcjonalnością
Jest jeszcze jedna rzecz. W pewnych autach wręcz grzechem jest instalowanie nowoczesnych jednostek i to jeszcze z wysuwanym ekranem. Mowa tu o wszystkich autach określanych jako klasyki, czyli przede wszystkim stare BMW czy Porsche. Zobaczcie poniżej. Nie wiem kto w tym Porsche miałby sumienie włożyć nowoczesne radio.

Radio Blaupunkt Bremen SQR 46 w Porsche 944 (zdjęcie za: Pinterest)

 

Poniżej znów BMW E36 tym razem z radiem Bremen SQR 46

Klasyczne radio w klasycznym wnętrzu (zdjęcie za: Blaupunkt)

 

Jakie radio 1 DIN z wysuwanym ekranem
Najprostszą metodą na dotykowy ekran i nawigację w radiu 1 DIN jest ekran wysuwany. Po przekręceniu stacyjki z takiego radia wysuwa się ekran, który najczęściej jest dotykowy i w ten sposób możesz mieć nawigację w samochodzie. Rzecz jasna wysuwany ekran nie będzie większy niż szerokość samego radia, więc takie jednostki mają dotykowy ekran wielkości ok. 7 cali.

 

Z rzeczy, na które trzeba uważać przy wyborze radia 1 DIN z wysuwanym ekranem:
* marka – nie ma co ukrywać, że radia z wysuwanym ekranem, za którymi nie stoi żadna marka mogą mieć słabej jakości taśmy łączące ekran z jednostką. To najbardziej wrażliwa część tego rodzaju radia, więc dobrze jeśli ktoś bierze za to odpowiedzialność i dobrze jeśli na takie radio masz klasyczną gwarancję producenta/ rękojmię sprzedawcy. Poza tym radia markowe mogą mieć dodatkowe ułatwienia w takim radiu ułatwiające montaż jak np. pamięć ustawień takiego wysuwanego ekranu (bardzo przydatne szczególnie jeśli przy każdym otworzeniu ekran miałby uderzać np. w nawiewy).
* nawigacja – ona może być oparta o jakiś rodzaj darmowych map (niektóre radia Vordon miały wgrane darmowe mapy). Takie mapy są słabym rozwiązaniem ponieważ de facto nikt nie zajmuje się aktualizacją takich nawigacji. Istnieją na rynku radia 1 DIN z wysuwanym ekranem i Androidem, ale te znów zazwyczaj nie są markowe więc wracamy do punktu wyżej poza tym Android ma swoje wady o czym mówimy w filmie poniżej.
* Android Auto / CarPlay – są radia 1 DIN wspierające te dwa interfejsy. Unikamy wtedy wszystkich niebezpieczeństw Androida (np. „zamulania” radia z czasem). Po prostu trzeba w jakiś sposób połączyć telefon z radiem (przewodowo lub bezprzewodowo). Takim radiem jest np. Pioneer AVH-Z7200DAB.

Czy radio 1 DIN z wysuwanym ekranem to jedyna możliwość by mieć dotykowy ekran i nawigację? Nie!

 

Radio 1 DIN z nawigacją (dotykowy ekran)
Poza wysuwanym ekranem, radia 1 DIN mogą mieć ekran zamontowany na stałe lub są na rynku konstrukcje modułowe, które składają się z jednostki i ekranu, który można np. obsadzić w innym miejscu. Najpopularniejsze rozwiązania polegają na tym, że mamy jednostkę 1 DIN i dołączany do niej ekran, często regulowany. Tu już nas nie krępuje szerokość radia, więc na rynku występują radia 1 DIN 9 cali (np. Alpine iLX – F905D) lub nawet 11 cali (Alpine iLX-F115D). Wymienione wyżej modele jednostek 1 DIN mają oczywiście dotykowy ekran i obsługują nawigację opartą np. o mapy Google w ramach Android Auto i CarPlay.

 

Radio 1 DIN Android
Są zwolennicy stacji multimedialnych opartych o otwarty system jakim jest Android. Jego niewątpliwą zaletą jest to, że możesz ściągnąć niemal dowolną aplikację ze sklepu Google Play i mieć ją na ekranie radia samochodowego. Do tego dochodzi opcja oglądania YouTube. Takim radiem 1 DIN z Androidem np. 8911TQ, czyli radio montażowo 1 DIN, ale z 10 calowym ekranem (zobacz).

Modułowe radia 1 DIN Pioneer
Innym rodzajem takich jednostek są konstrukcje modułowe. W dużym uproszczeniu jednostkę montujesz w innym miejscu niż ekran. Obie części łączy przewód. Takie radia 1 DIN wymagają zazwyczaj większego nakładu pracy przy montażu samego ekranu. Za to właściwie zupełnie pomijamy tu miejsce montażu samej jednostki bowiem może być ona schowana w kokpicie. Takie rozwiązania dostarcza głównie marka Pioneer i są to modele z 8 calowym ekranem (SPH-EVO82DAB) lub 9 calowym ekranem (SPH-EVO93DAB). To ostatnie radio zamontowaliśmy w Fordzie Explorerze.

 

Radio 1 DIN ranking
Jeśli ktoś zapyta: jakie radio 1 DIN wybrać, to odpowiemy krótko: dobre radio 1 DIN. Czas więc na subiektywny ranking jednostek 1 DIN. Jest on subiektywny ponieważ montując te radia i testując je dla Was mamy pewne subiektywne odczucia. W rankingu jednostek 1 DIN pomijamy też kwestię ceny, bo to kryterium absolutnie subiektywne. Żeby było łatwiej, podzielimy ranking wedle kategorii i w każdej wskażemy zwycięzcę:

1. Otwarty system
Tu nie ma konkurencji i musi wygrać radio na Androidzie, czyli GMS8911TQ (zobacz). Android jest otwartym systemem podobnie jak telefon, więc możesz instalować aplikacje (nie wszystkie) ze sklepu Play.

Radio 1 DIN Android (ekran 10 cali) GMS 8911TQ

 

2. Wysuwany ekran
Tu właściwie też nie ma konkurencji. Wygrywa Pioneer AVH-Z7200DAB (zobacz). Poza wysuwanym ekranem radio to ma jeszcze napęd CD i DVD, co niestety jest już rzadkością. Radio to wspiera Android Auto i CarPlay więc masz dostęp do nawigacji na dotykowym, wysuwanym ekranie 7 cali.

Radio z wysuwanym ekranem Pioneer AVH-Z7200DAB

 

3. Cena / jakość
Jeśli nie potrzebujesz ekranu a chcesz mieć radio 1 DIN i uzyskać Bluetooth, zestaw głośnomówiący, USB i AUXa w samochodzie, to dobrym rozwiązaniem jest Alpine UTE-200BT (zobacz). Radio to jest niedoceniane ponieważ nie ma nawigacji, ale jeśli ktoś szuka klasycznego rozwiązania, to radio to trzeba brać pod uwagę choćby ze względu na to, że po prostu da lepsze wrażenia audio niż radio fabryczne.

4. Ekran radia 1 DIN
Przez „ekran” rozumiemy tu wielkość i jakość ekranu. Bezkonkurencyjne są tu rozwiązania przetestowane przez nas w autach takich jak Renault Trafic czy Opel Vivaro, czyli Alpine iLX-F905D z 9 calowym ekranem (zobacz) lub Alpine iLX-F115D z 11 calowym ekranem (zobacz). Takie jednostki znakomicie sprawdzają się w większych autach jak i w kamperach. Ekrany w tych radiach 1 DIN nie tylko są duże, ale są też znakomite jeśli chodzi o odwzorowanie kolorów czy kąty widzenia. Pewną wariacją stacji Alpine jest model iLX-705D (zobacz). Jest to jednostka z tym samym znakomitym ekranem, ale 7 cali. Jest to też jednostka, którą można montować jako 1 DIN, ale sprawdzi się także jako radio montowane jako 2 DIN.

 

5. Fizyczne przyciski
Większość kierowców i tak będzie korzystała ze sterowania z kierownicy, ale jest taka grupa, która lubi fizyczne przyciski. W tej materii można śmiało polecić radio Sony XAV-AX8050D (zobacz). Radio 1 DIN z prawie 9 calowym ekranem od Sony wygrałoby w jeszcze jednej kategorii. Mowa o prostocie interfejsu. Radia Sony mają kilka podstawowych ikonek w menu. Jeśli chcesz korzystać z nawigacji na dotykowym ekranie w radiu 1 DIN od Sony, to podłączasz telefon przewodowo (telefon się ładuje; co jest bardzo przydatne w dłuższych trasach) a na ekranie masz np. mapy Google.

Radio 1DIN z fizycznymi przyciskami Sony XAV – AX8050D

 

6. Jakość muzyki
Poza nawigacją czy dotykowym ekranem radia 1 DIN mogą znacznie poprawić jakość dźwięku w samochodzie. Zazwyczaj jest tak, że każde niefabryczne radio zagra lepiej niż fabryczne. Jeśli jednak lubisz bawić się ustawieniami dźwięku i masz do tego możliwości, czyli jakiś bardziej rozbudowany system audio w samochodzie, to śmiało można polecić radia Alpine np. iLX – F905D (zobacz).

7. Prostota
W większości radia 1 DIN wspierające nawigację przez Android Auto i CarPlay mają te interfejsy realizowane przewodowo. Jeśli jednak zależy Ci na radiu z bezprzewodowym Android Auto i CarPlay, to powinieneś postawić na konstrukcję modułową, czyli Pioneer SPH – EVO93DAB (zobacz).

Radio Pioneer SPH EVO93DAB

 

8. Uniwersalność
Przez uniwersalność rozumiemy tu możliwość zamontowania radia jako 1 DIN lub jako 2 DIN. Zazwyczaj w takich modelach wykorzystuje się montaż typu 2 DIN, co jest zupełnie zrozumiałe. Niemniej przy wyborze radia trzeba zwrócić uwagę na to czy jednostka (1DIN) jest u dołu (jak w Alpine iLX – 705D – zobacz) czy u góry (jak w Sony XAV – AX3250 DAB – zobacz). To drugie radio, czyli Sony doskonale się sprawdzi np. w Fordzie Transicie Custom gdzie po wyjęciu fabrycznego radia nie trzeba docinać elementów auta.

 

9. Bezawaryjność
Tu trzeba postawić na radia markowe. Tak, takie radia 1DIN będą w punkcie wyjścia droższe od różnych stacji no-name jakie możesz znaleźć w sieci. Wiadomo, że płaci się za markę, ale płaci się też za kontrolę jakości jaka ma miejsce przy produkcji. Marki, które stoją za konkretnymi modelami stacji dają swoją „twarz” produktowi, więc nie mogą sobie pozwolić na słabej jakości produkty. Tak czy inaczej, takie radia jak Pioneer, Alpine czy Sony można kupować bez problemu.

10. Aktualizacje
Bywają sytuacje, gdy pewne funkcje w radiu trzeba poprawić. Czasem bywa też tak, że aktualizacja telefonu wywołuje jakieś zmiany na które musi zareagować radio (tak się dzieje ponieważ np. Android Auto czy CarPlay to interfejsy, które są zaszyte w systemie telefonu a radio samochodowe jest tylko elementem wykonawczym). Tu znów wygrywają radia markowe jak wyżej (Alpine, Pioneer, Sony). Na stronach producentów znajdują się zakładki z aktualizacjami dedykowanymi do konkretnych modeli. Tu żadne typowo chińskie no-name’y nie mają podejścia.

Ostatnio np. marka Alpine wydała oprogramowanie, które dodaje Tidala (MQA) do najnowszych jednostek.

 

Jeśli chcesz skompletować cały zestaw montażowy i/lub umówić się na montaż, możesz skorzystać z formularza wyceny. 

Zachęcamy też do kontaktu inną drogą:
dzwoń: 22 663 47 58
napisz: info@sklephadron.pl
odwiedź nas: Krasińskiego 59

Wasze Komentarze

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

W celu zapewnienia optymalnego funkcjonowania witryny, strona używa plików Cookies OK Czytaj więcej