Tryb parkingowy w wideorejestratorze

0 74

Co to jest tryb parkingowy?
W naszym poprzednim tekście o parametrach wideorejestratorów zabrakło omówienia trybu parkingowego. Temat został celowo pominięty, ze względu na to, że jest to zagadnienie obszerne i nieco skomplikowane, ale postaramy się Was nie zanudzić. Tak więc “tryb parkingowy” to dodatkowa umiejętność* wideorejestratorów, dzięki której masz szansę** zidentyfikować wandala, który np. uderzył w Twoje auto (kamera powinna nagrać na parkingu fakt uderzenia/zarysowania itd).

* jest to dodatkowa umiejętność ponieważ podstawowym zadaniem kamery samochodowej jest nagrywanie materiału z jazdy
** tak, to tylko szansa; jeśli jakiś sprzedawca powie Ci, że “ta kamera na pewno nagra wszystko na parkingu i zidentyfikuje Pan sprawcę”, to darujcie sobie u niego zakupy

Jak działa tryb parkingowy?
Wyłączasz silnik, wysiadasz z samochodu i wideorejestrator przechodzi w stan czuwania. Jeśli coś się wydarzy, kamera się wzbudza i nagrywa materiał wideo. Ty wracasz do auta, widzisz szkodę i odtwarzasz nagrany materiał w nadziei na uchwycenie twarzy czy numeru rejestracyjnego. Żeby jednak nie było tak prosto trzeba rozróżnić trzy podstawowe sposoby realizacji trybu parkingowego:

    • wykrywanie ruchu (motion detection) – pojawia się ruch przed obiektywem i kamera zaczyna nagrywać. Ładniej brzmi niż działa dlatego tę opcję ma każdy wideorejestrator nawet te z marketu. Wady rozwiązania są oczywiste: przy odpowiedniej prędkości poruszającego się obiektu kamera nie zdąży się włączyć i nic nie nagra. Podobnie w ciemności (jeśli kamera reaguje tylko na zmiany światła i interpretuje je jako ruch), kamera nie nagra żadnego materiału.
    • nagrywanie poklatkowe (time-lapse) – w menu ustawiasz odpowiednią wartość i wideorejestrator robi zdjęcia w określonych odstępach czasu a następnie składa je w film. Opcja fajna o ile ktoś kręci film z wakacyjnego wyjazdu (na nagraniu wszystko będzie poruszało się szybciej niż Tesla w kosmosie i nawet przy odpowiednim zwolnieniu rejestrowany obraz będzie przeskakiwał o wcześniej ustalony czas).
    • obniżona przepływność (Low Bitrate) – w ogromnym skrócie kamera na parkingu nagrywa cały czas w obniżonej jakości; nie ma niebezpieczeństwa, że jakieś zdarzenie przed obiektywem będzie pominięte. Ta opcja trybu parkingowego jest najbardziej zalecana.

Niektóre wideorejestratory (np. Viofo A129 IR) oferują opcję buforowania tzn. że kamera nagra materiał z pewnym czasowym wyprzedzeniem. Rejestrator uchwyci nie tylko sam ruch, ale i nagra materiał kilkanaście sekund wcześniej, co ma tę podstawową zaletę, że jest dużo większa szansa na zarejestrowanie sprawcy zdarzenia parkingowego.

Tryb parkingowy – zasilanie
Urządzenia elektroniczne bez prądu działać nie chcą. Nie inaczej jest z wideorejestratorami. Każda kamera samochodowa ma wbudowaną baterię/kondensator, ale służą one tylko do tego, aby poprawnie zakończyć nagranie po wyłączeniu zasilania. Zazwyczaj wideorejestrator dostajesz z zasilaczem, który wpinasz w gniazdo zapalniczki. W zwykłym użytkowaniu, odpalasz auto, kamera dostaje zasilanie, automatycznie zaczyna się nagrywanie i niczym się nie przejmujesz.

Uwaga: w niektórych kamerach znajdziesz w menu opcję “Boot Delay”, czyli opóźnienie włączenia kamery. Bez tej opcji przy przekręceniu kluczyka do pierwszej pozycji, kamera startuje i ładuje się kondensator. Przy drugiej pozycji kluczyka, następuje rozruch silnika i napięcie w gnieździe zapalniczkowym może spaść. Jeśli kondensatory nie zdążyły się naładować, może to doprowadzić do uszkodzenia nagrania/karty pamięci. Boot Delay eliminuje ten problem.

Tryb parkingowy a akumulator
Jeśli chcesz korzystać z trybu parkingowego musisz zapewnić wideorejestratorowi zasilanie. Robi się to za pomocą adapterów zasilania. Zazwyczaj porządni producenci mają w ofercie takie urządzenia. Adapter zasilania ma dostarczać energię do kamery a z drugiej strony ma chronić akumulator (przy odpowiednio niskim napięciu, rejestrator jest odcinany od zasilania). Zaleca się stosować adaptery z regulowanym poziomem odcięcia (zobacz taki adapter) i ustawienie tego parametru na 12.4/12.2/12 V. Dlaczego? Ze względu na akumulator. Kamera na parkingu wyładowuje akumulator i jeśli napięcie będzie zbyt niskie może to doprowadzić do braku możliwości odpalenia samochodu. Przy spadku napięcia do 11,6V trzeba jeździć nawet kilka godzin, aby alternator naładował w pełni akumulator.

Drugim powodem stosowania regulowanego adaptera zasilania jest to, że w przypadku prezentowanego modelu ACC (trzyżyłowy), kamera natychmiast po wyłączeniu zapłonu przejdzie w tryb parkingowy (przy adapterze dwużyłowym w wideorejestratorach Viofo potrzebują one kilku minut, aby uaktywnić tryb parkingowy).

Od strony podłączenia sprawa jest prosta. Trzy przewody:

      • żółty (ACC) to wpięcie się w miejsce bezpiecznika, gdzie pojawia się 12V po przekręceniu stacyjki (np. Cigar Lighter, ale zawsze warto sprawdzić próbnikiem czy jest tam napięcie tylko po przekręceniu stacyjki)
      • czerwony (Battery) to stałe źródło zasilania (np. Car Emergency Light)
      • czarny (GND) to masa (możesz przykręcić do śruby mocującej, pamiętaj jednak żeby ją najpierw oczyścić i by nie była to śruba mająca plastikową podkładkę)

Najwyższa półka rejestratorów (jak BlackVue DR900S), którym zapewnisz dostęp do internetu może wysłać Ci powiadomienie o zdarzeniu parkingowym na telefon a Ty możesz w czasie rzeczywistym połączyć się z wideorejestratorem i mieć obraz na żywo z kamery.

Zobacz naszą ofertę wideorejestratorów, skorzystaj z adaptera zasilania i ciesz się funkcjonalnością trybu parkingowego.

Jeśli masz pytania: dzwoń (22 663 47 58), pisz (info@hadron.pl), odwiedź nas (Krasińskiego 59, Warszawa)

Wasze Komentarze

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

W celu zapewnienia optymalnego funkcjonowania witryny, strona używa plików Cookies OK Czytaj więcej